Saken gjelder stadige strømavbrudd og påstand om dårlig strømnett.
Regelverk
Standard Nettleieavtale §§ 12 og 13.
Historikk
Fra og med år 2002, da klager flyttet til området, har det vært stadige strømavbrudd.
Krav
Klager vil ikke betale full nettleie pga mange strømavbrudd og har redusert siste regning med kr 900,-.
Partenes anførsler
Klager er ikke villig til å betale full nettleie og har redusert siste regning med kr 900,- pga mange strømavbrudd. Klager viser til at det i april og mai har vært syv strømavbrudd. Fra 2002 da hun flyttet til området har det vært utallige avbrudd. Klager mener avbrudd en sjelden gang kan ha vært forårsaket av været. Klager mener strømnettet er gammelt og utgått på dato.
Innklagede viser til at klager bor nesten i enden av en ca 100 km lang høyspentlinje. Innklagede mener klager ikke har unormalt mange strømbrudd. Innklagede har ikke mottatt klager fra andre kunder.
Innklagede hevder at alle avbruddene skyldes værforhold slik som vind, torden, snø og dyr. Dette er feil som de ikke har mulighet for å forutse og som også for fremtiden vil forekomme.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder stadige strømavbrudd og påstand om dårlig strømnett.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 12-3 heter det at dersom det foreligger en forsinkelse eller en mangel og dette ikke skyldes nettkunden eller forhold på nettkundens side, kan nettkunden holde tilbake betalingen for å dekke krav, kreve erstatning eller kreve prisavslag som følge av forsinkelsen eller mangelen.
Nemnda legger til grunn at det hos denne kunden har forekommet flere kortvarige strømbortfall. Strømbortfall defineres som forsinkelse i nettleieavtalen.
Slik nemnda ser det avviker den strømleveranse klager har mottatt betydelig fra alminnelig god vare. Nemnda har etter omstendighetene ikke merknader til at klager har holdt tilbake et beløp for en periode pga forsinkelsene. Klager har rett til et forholdsmessig prisavslag. Størrelsen av prisavslaget må bero på en skjønnmessig helhetsvurdering. Etter en samlet vurdering har nemnda ingen bemerkninger til at klager har holdt tilbake kr 900,- og anbefaler at hun gis et tilsvarende prisavslag.
Nemnda bemerker avslutningsvis at innklagede ikke skulle øvet urimelig påtrykk på klager ved å true med inkasso så lenge det var tvist om kravet. Det er ikke i samsvar med god forretningsskikk.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda anbefaler at klager gis medhold å ha redusert nettleieregningen med kr 900,-.
Oslo, 26. oktober 2009
Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, EBL Jon Aadland, EBL
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.