Saken gjelder tvist om dekning av utgift til søk i eget anlegg.
Regelverk
Standard Nettleieavtale §§ 5-3, 5-5, 12-5 og 13-1.
Historikk
16.08.09 Elektroinstallatør ble tilkalt pga at jordfeilbryter hadde slått ut og det var strømløst
17.08.09 Innklagede fikk beskjed om jordfeil i kretsen. Ikke feil i klagers installasjon
18.08.09 Jordfeil ble lokalisert på annen installasjon i samme trafokrets
07.09.09 Feilen var rettet
Krav
Klager krever refundert utgift til elektroinstallatør med kr 788,-.
Partenes anførsler
Klager viser til at jordfeilbryteren slo ut flere ganger fra 12.08. – 18.12.09. Klager var bortreist en helg og kom tilbake søndag 16.08.09 og det var strømløst. Klager tilkalte elektroinstallatør som i kontakt med innklagede konkluderte med at årsaken til strømbortfallet var feil i netteiers nett.
Klager viser til at det var naturlig for ham å tro at feilen var innen egen bolig og derfor ble elektroinstallatør rekvirert.
Innklagede hevder at den som bestiller en kontroll eller feilretting fra en elektroentreprenør selv må betale regningen.
Innklagede hevder at klagers jordfeilbryter ikke er retningsbestemt og at den således ikke er dimensjonert/tilpasset den aktuelle feilsituasjonen som oppsto.
Innklagede avviser betalingsansvar.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder tvist om dekning av utgift til søk i eget anlegg.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 13-1 er nettselskapet ansvarlig for tap som følge av forsinkelse eller mangler ved ytelsen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes årsaker utenfor selskapets kontroll, som det ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
For at innklagede skal komme i ansvar, må det foreligge en feil i innklagedes nett. I denne saken legger nemnda til grunn at det var påvist feil i anlegget hos en nabo. Det var ikke påvist feil i innklagedes nett.Klagers jordfeilbryter var ikke retningsbestemt og således ikke dimensjonert/tilpasset den aktuelle feilsituasjonen som oppsto.
Ut i fra dette finner nemnda ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 25. januar 2010
Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.