Sak: 09-166 Klage vedrørende utgift til søk etter feil i eget nett – Eidsiva Nett AS

Saken gjaldt tvist om dekning av utgift til søk i eget anlegg. Klager tilkalte elektroinstallatør da jordfeilbryteren slo ut flere ganger og det ble strømløst. Innklagede hevdet at den som bestiller en kontroll eller feilretting fra en elektroentreprenør selv må betale regningen. Nemnda fant at det ikke forelå ansvarsgrunnlag da feilen lå utenfor innklagedes nett En enstemmig nemnd fant ikke å kunne anbefale at klager ble gitt medhold.

Saken gjelder tvist om dekning av utgift til søk i eget anlegg.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-3, 5-5, 12-5 og 13-1.

Historikk

16.08.09 Elektroinstallatør ble tilkalt pga at jordfeilbryter hadde slått ut og det var strømløst

17.08.09 Innklagede fikk beskjed om jordfeil i kretsen. Ikke feil i klagers installasjon

18.08.09 Jordfeil ble lokalisert på annen installasjon i samme trafokrets

07.09.09 Feilen var rettet

Krav

Klager krever refundert utgift til elektroinstallatør med kr 788,-.

Partenes anførsler

Klager viser til at jordfeilbryteren slo ut flere ganger fra 12.08. – 18.12.09. Klager var bortreist en helg og kom tilbake søndag 16.08.09 og det var strømløst. Klager tilkalte elektroinstallatør som i kontakt med innklagede konkluderte med at årsaken til strømbortfallet var feil i netteiers nett.

Klager viser til at det var naturlig for ham å tro at feilen var innen egen bolig og derfor ble elektroinstallatør rekvirert.

Innklagede hevder at den som bestiller en kontroll eller feilretting fra en elektroentreprenør selv må betale regningen.

Innklagede hevder at klagers jordfeilbryter ikke er retningsbestemt og at den således ikke er dimensjonert/tilpasset den aktuelle feilsituasjonen som oppsto.

Innklagede avviser betalingsansvar.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder tvist om dekning av utgift til søk i eget anlegg.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 13-1 er nettselskapet ansvarlig for tap som følge av forsinkelse eller mangler ved ytelsen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes årsaker utenfor selskapets kontroll, som det ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

For at innklagede skal komme i ansvar, må det foreligge en feil i innklagedes nett. I denne saken legger nemnda til grunn at det var påvist feil i anlegget hos en nabo. Det var ikke påvist feil i innklagedes nett.Klagers jordfeilbryter var ikke retningsbestemt og således ikke dimensjonert/tilpasset den aktuelle feilsituasjonen som oppsto.

Ut i fra dette finner nemnda ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Oslo, 25. januar 2010

Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.