Sak: 22-1439    Klage knyttet til krav om erstatning – Elvia AS

Publisert

Saken gjaldt krav om erstatning som følge av strømavbrudd. Klager hevdet at selskapet hadde opptrådt ansvarsbetingende ved ikke å gi tilstrekkelig varsel om planlagt utkobling. Han anførte at det økonomiske tapet hadde oppstått som følge av utkoblingen. Elvia AS bestred at det forelå årsakssammenheng og mente at klager uansett ikke kunne få erstattet indirekte tap. Klagesaken ble enstemmig avvist av nemnda.

Elvia AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.     

    

Saken gjelder krav om erstatning som følge av strømavbrudd.  

    

Regelverk: Nemndsavtalen av 2016 pkt. 1.3 og 5.3.  

    

Historikk:    

02.08.2022 – Klagers anlegg rammes av et uplanlagt strømavbrudd som følge av ukjent feil.   

25.08.2022 – Selskapet sender ut SMS-varsel om planlagt utkobling.   

29.08.2022 – Klagers strøm kobles ut i forbindelse med planlagte arbeider.  

 

Krav: Klager krever erstatning for skader i forbindelse med strømavbrudd, beregnet til kr 140 709.    

    

Partenes anførsler:    

 

Klager hevder at selskapet har opptrådt ansvarsbetingende ved at han ikke ble varslet om planlagt strømutkobling. Han mener at de oppståtte skadene skyldes selskapets utkobling og at den manglende varslingen medførte at han ikke ble gitt noen mulighet til å innrette seg. Klager anfører at det foreligger adekvat årsakssammenheng mellom selskapets opptreden og de oppståtte skadene.   

   

Klager hevder at bevisbyrden ligger hos selskapet og at det ikke i tilstrekkelig grad har godtgjort at skadene ikke skyldes utkoblingen.   

    

Elvia AS hevder at de erstatningsrettslige vilkårene ikke er oppfylt. Selskapet viser til at det ikke kan påvises årsakssammenheng, idet skadene må knyttes til overspenning og ikke til den planlagte utkoblingen. Selskapet viser til fagkyndigrapporten fra utredningsarbeidet. Selskapet anfører at det sendte ut varsel per SMS. Det viser til at de ikke har anledning til å kontrollere riktigheten av alle registrerte telefonnummer. Selskapet understreker at manglende varsling uansett ikke kan være ansvarsbetingende, idet utkobling ikke skal medføre skade.  

   

Selskapet anfører at klagers erstatningsutmåling ikke medfører riktighet og peker på at indirekte tap ikke dekkes, jf. standardavtalens § 13-4 annet ledd bokstav b. Det hevder at det ikke foreligger økonomisk tap som kan kreves erstattet, og at heller ikke dette grunnvilkåret kan anses oppfylt.  

 

 

 

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder krav om erstatning som følge av strømavbrudd.  

 

Saken ble behandlet muntlig i nemndmøte den 28. august 2023, der nemnda fattet avgjørelse om avvisning. Den 13. november 2023 ble saken avvist fra behandling av sekretariatet, men uten at nemnda hadde fattet skriftlig avvisningsvedtak i saken.   

 

Nemndsavtalen av 2016 kapittel 5 regulerer nemndas og sekretariatets adgang til å avvise saker som ble inngitt før 15. desember 2023. For klager inngitt etter dette tidspunktet, gjelder Elklagenemndas nye avtale og vedtekter av 2023. Etter nemndsavtalen av 2016 pkt. 5.3 må en avvisningsbeslutning meddeles partene innen tre uker fra det tidspunktet klagen kom inn, eller fra det tidspunktet sekretariatet mottok nødvendig dokumentasjon for å kunne ta stilling til avvisningsspørsmålet. Ettersom sekretariatet avviste saken 13. november 2023 – omtrent elleve måneder etter klageinngivelsen og mer enn tre måneder etter at sekretariatet mottok nødvendig dokumentasjon for å kunne ta stilling til avvisningsspørsmålet – hadde sekretariatets avvisningsbeslutning derfor ikke rettslig grunnlag, og var derfor ugyldig.  

 

Saken tas derfor til behandling av nemnda.   

 

Nemndsavtalen pkt. 1.3 regulerer Elklagenemndas saklige virkeområde. Det følger av bestemmelsen at «Elklagenemnda behandler klager som springer ut av avtaler mellom nettselskap og/eller kraftleverandør og forbruker om overføring eller levering av elektronisk energi». Etter pkt. 1.4 er det «forbrukere som har et reelt behov for å få avgjort et omtvistet krav mot en næringsdrivende» som har klagerett for nemnda. Avgjørende for å kunne anses som forbruker, er at en «ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet», jf. samme bestemmelse.  

 

Nemnda anser klager i denne saken som næringsdrivende. Slik saken er opplyst, er klager eier av et privatdrevet fjernvarmeanlegg som frem til utkoblingen den 29. august 2022 forsynte flere husstander med fjernvarme. Anlegget er etter sakens opplysninger godkjent av Enova og kommunen. Det er utkoblingen av dette anlegget som er påklaget og som er gjenstand for klagesaken. Nemnda anser etter dette klager for å hovedsakelig opptre som ledd i næringsvirksomhet i denne saken, jf. forbrukerbegrepets definisjon i avtalens pkt. 1.4. Klager har følgelig ingen klagerett for nemnda.  

 

Selv om fristen for avvisning fra sekretariatet etter nemndsavtalen punkt 5.3 er utløpt, mener nemnda at klagen uansett ikke kan tas til realitetsbehandling i en situasjon der det er klart at nemnda ikke har kompetanse til å behandle klagen. Klagen må derfor avvises av nemnda.  

 

Uttalelsen er enstemmig.  

 

 

VEDTAK 

 

Sak 22-1439 avvises.  

 

Oslo, 29. januar 2024  

 

Henrik E. Kolderup, leder  

Gustav Norman, Forbrukerrådet  

Astrid M. Hilde, Fornybar Norge   

Lars Lima, Fornybar Norge  

 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.