Sak: 17-011 Klage vedrørende fakturering – Trondheim Kraft AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager avviste fakturert krav. Klager mente at selskapet ikke har varslet i god tid om økning av månedlig innbetaling. Trondheim Kraft AS viste til at klager i deler av perioden har hatt betalingstjenesten Full Kontroll. Trondheim Kraft AS viste til at de startet med gjennomfakturering. Dette medførte økning i det jevne månedlige beløpet kunden skulle betale til kraftleverandør, fordi det nå også skulle dekke nettleie. Trondheim Kraft AS opprettholdt kravet sitt. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder fakturering.

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 1-2.

Historikk

23.09.13 – Avtale om betalingstjenesten Full Kontroll.

01.10.15 – TK iverksetter gjennomfakturering med TrønderEnergi Nett AS

Krav

Klager avviser fakturert krav pålydende kr. 649.

Partenes anførsler

Klager reagerer på faktureringen. Klager stiller spørsmål ved fakturaøkningen, om årsaken til at selskapet ikke har varslet tidligere vedrørende den negative saldoen i hans betalingsavtale, samt årsaken til at kontoen kan ha så stor negativ saldo.

Klager mener at selskapet burde ha varslet i god tid om prisreguleringen. Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende. Klager anfører at selskapet ikke har svart ham på hvorfor de ikke har varslet ham tidligere om dette.

Klager hevder at nettleien lenge har vært inkludert i faktureringen.

Klager avviser fakturert krav, og reagerer på at han har en negativ saldo på kr. 2 575,86 per 01.12.16.

Trondheim Kraft AS (TK) viser til at klager i perioden 23.09.13 til dags dato har hatt betalingstjenesten Full Kontroll. Dette innebærer at klager har betalt et jevnt månedlig beløp. Beløpene settes ut i fra forventet årsforbruk. Sesongmessige variasjoner vil påvirke kundens saldo. TK påpeker at varsling om negativ saldo skjer på hver faktura som sendes ut. Ved større endringer i årsforbruk, vil kunden få tilsendt SMS med informasjon om nytt beløp.

TK viser til at de startet med gjennomfakturering med TrønderEnergi Nett i oktober 2015. Dette medfører økt kostnad for kunden, som skal inkluderes i det jevne beløpet. TK viser til at de ventet med å justere beløpet da klager på dette tidspunktet hadde positiv saldo. TK viser også til at de ventet med oppjustering idet det er begrensninger på hvor ofte det jevne beløpet reberegnes.

TK viser til at de tar høyde for endring i årsforbruk og saldo ved oppjustering av månedlig beløp. TK opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder fakturering.

Ut fra foreliggende opplysninger og dokumentasjon, legger nemnda til grunn at TrønderEnergi Nett AS og Trondheim Kraft AS iverksatte gjennomfakturering på et tidspunkt hvor klager var aktiv med betalingsformen Full Kontroll. Denne betalingsformen innebærer at kunden betaler et fast månedlig beløp til en slags konto hos strømleverandøren, som forutsetningsvis er litt høyere enn forventet forbruk i sommerhalvåret, og litt lavere enn forventet forbruk i vinterhalvåret. Poenget med tjenesten er å jevne ut kundens månedlige innbetalingsforpliktelse over årets 12 måneder. De løpende kostnadene for kundens strømforbruk avregnes mot Full Kontroll-kontoen, som kan ha positiv eller negativ saldo. Gjennomfakturering innebærer at nettselskapet sender faktura for nettleien til kraftleverandøren, som inkluderer nettleien i strømfakturaen, slik at kunden får én samlet faktura for strøm og nettleie.

Dette medførte høyere avregninger til betalingstjenesten Full Kontroll, uten at dette umiddelbart ble fulgt opp med økte månedlige innbetalingskrav til klager.

Nemnda er etter en samlet vurdering av den oppfatning at feilen i dette tilfellet har oppstått på grunn av at Trondheim Kraft AS og nettselskapet har iverksatt gjennomfakturering, og at Trondheim Kraft AS ikke samtidig oppjusterte det jevne beløpet i betalingstjenesten. Årsaken til at justeringen ikke skjedde ved etablering av gjennomfakturering, var at klager på dette tidspunktet hadde en positiv saldo på sin Full Kontroll-konto. Etter at gjennomfakturering ble iverksatt, var de månedlige betalingene for små, og det ble derfor over tid opparbeidet en negativ saldo på kr. 2 575,86. Ca et år etter innføring av gjennomfakturering ble det månedlige innbetalingsbeløpet til Full Kontroll-tjenesten økt fra kr 299 til kr 649.

Det kan trolig være vanskelig for mange forbrukerkunder å forstå hva betalingstjenesten Full Kontroll innebærer. Nemnda har imidlertid etter sin gjennomgang av saken ikke funnet noen feil ved faktureringen.

Nemnda anbefaler derfor at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Oslo, 13. mars 2018

 

Elklagenemndas sammensetning:

Frode Støle, leder

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Paal Bjønness, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.