Sak: 17-062 Klage vedrørende fakturering – LOS AS

Saken gjaldt fakturering. Klager reagerte på at han var blitt etterfakturert for et så høyt beløp for 2016. Klager hevdet at han har brukt mye mindre strøm enn tidligere. Klager avviste etterfakturert krav. LOS AS viste til forbrukshistorikken og hevdet at forbruksvariasjonen var innenfor normal variasjon over tid. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder fakturering.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5.

Historikk

01.01.16 – Stipulert. Målerstand 159 068 kWh

07.12.16 – Kundeavlesning. Målerstand 171 388 kWh

01.01.17 – Stipulert. Målerstand 172 338 kWh

Årsforbruk:

2016 – 13 270 kWh

2015 – 10 215 kWh

2014 – 10 241 kWh

2013 – 12 888 kWh

Krav

Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 3 346,11.

Partenes anførsler

Klager reagerer på at han har blitt etterfakturert for et så høyt beløp for 2016.

Klager sier at han i tidligere år 2013, 2014 og 2015 har hatt 2 panelovner på fullt nærmest hele vinteren. Klager sier også at det er selskapet som står for innhenting av målerstand og at han derfor ikke sitter med noe kontroll. Klager hevder at han har brukt mye mindre strøm enn tidligere.

Klager mener at det bør kunne forventes at det enten faktureres korrekt eller at det gis et varsel om overforbruk.

Klager avviser etterfakturert krav.

LOS AS viser til forbrukshistorikken og hevder at forbruksvariasjonen er innenfor normal variasjon over tid. LOS mener at forbruket er økt fra 2015 til 2016, og påpeker at økningen sammenlignet med tidligere års forbruk ikke synes å være såpass stor at det er grunnlag for å si at det skal være feil knyttet til dette anlegget.

LOS opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder fakturering.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-3 om kontroll av måleutstyr, kan begge parter når som helst forlange nettselskapets måleutstyr kontrollert. Den rutinemessige kontrollen omfatter ikke kontroll i kundens eget anlegg. Kunden er selv ansvarlig for kontroll, ettersyn og vedlikehold av dette anlegget. Den som forlanger måleutstyret kontrollert, dekker kostnadene ved kontrollen. Dersom kontrollen viser måleavvik større enn det som tillates i henhold til forskrift, skal nettselskapet bekoste kontrollen.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-3 danner de målerverdier som avleses av nettselskapets måleutstyr alene grunnlaget for beregning av nettleie og energiforbruk i målepunktet.

Nemnda legger til at klager kan kreve måleren kontrollert, men må selv dekke kostnaden dersom det ikke er feil med den, jfr. avtalen § 5-3. Dersom det er mistanke om at måleren måler mer enn forbruket i klagers installasjon, kan klager likeledes ta kontakt med elektriker e.l. for å undersøke dette. Nemnda bemerker for øvrig at LOS AS kunne ha opplyst klager om adgang til kontroll av måler. Nemnda er imidlertid enig med LOS AS i at målerverdiene som foreligger ikke tilsier at målerkontroll burde vært gjort.

Slik denne saken er opplyst og dokumentert, kan ikke nemnda se at det er noe feil med faktureringen.

Nemnda anbefaler ikke at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler ikke at klager gis medhold.

Oslo, 15. mai 2017

 

Elklagenemndas sammensetning:

Frode Støle, leder

Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet

Gyrid Giæver, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.