Sak: 17-306 Klage vedrørende fakturering – NTE Nett AS

Saken gjaldt uenighet om forbruk og fakturering. Klager avviste et så høyt fakturert forbruk. Klager krevde at gebyret for kontroll av måler ble refundert. Klager anførte at det fakturerte forbruket over et par måneder tilsvarer nesten det samme forbruket som har vært de siste 3 årene. Klager hevdet at det var en feil som har oppstått og mente at NTE ikke har sannsynliggjort at det ikke var en midlertidig feil på nettet. Klager mente at NTE som eier av nettet må ta ansvar også for periodiske feil på nettet, uavhengig av kontrollmålinger i ettertid. NTE Nett AS viste til seriekontrollmålingen og anførte at forbruket blir riktig målt. NTE Nett AS hevdet at det er installasjonseier sitt ansvar hvordan forbruket er brukt, og at det er utenfor netteiers kontrollsfære. NTE Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder uenighet om forbruk og fakturering.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 5-4.

Historikk

31.12.15 – Kundeavlesning. Målerstand 14 345 kWh.

31.08.16 – Kundeavlesning. Målerstand 17 500 kWh.

17.01.17 – Kontrollmåler satt opp.

28.02.17 – Kundeavlesning. Målerstand 31 088 kWh.

01.03.17 – Kontrollmåler nedtatt.

Krav

Klager avviser et så høyt fakturerte forbruk for perioden 01.11.16 til 01.05.17, faktura nr.11934305 på kr. 1 957,93, faktura nr. 120287450 på kr. 5 162,60 og faktura nr. 12183598 på kr. 3526,39. Klager krever at gebyret for kontroll av måler refunderes.

Partenes anførsler

Klager reagerer på det fakturerte forbruk i perioden 01.11.16 til 01.05.17. Klager anfører at det fakturerte forbruket over et par måneder tilsvarer nesten det samme forbruket som har vært de siste 3 årene. Klager sier at han har brukt hytta mindre enn samme periode i fjor og at han har et strømbesparende styringssystem på hytta.

Klager hevder at det er en feil som har oppstått og mener at NTE ikke har sannsynliggjort at det ikke var en midlertidig feil på nettet. Klager mener at NTE som eier av nettet må ta ansvar også for periodiske feil på nettet, uavhengig av kontrollmålinger i ettertid.

Klager sier at han har avlest målerstand flere ganger enn det som er registrert, men at det kanskje har vært noen dager etter ønsket avlesningsdato og derfor ikke har blitt registrert.

Klager krever at gebyret for kontroll av måler refunderes, da det var nødvendig for NTE å bekrefte at det ikke var feil ved måleren.

Klager avviser et så høyt fakturert forbruk og ber om at NTE kommer med et forslag til en løsning.

NTE Nett AS (NTE) viser til at klager tok kontakt med deres kundesenter den 31.12.16 med en avlesning som var høy i forhold til antatt forbruk i perioden. Det ble besluttet å gjennomføre seriekontrollmåling på anlegget. Avlesningen ble avvist inntil videre undersøkelser var gjennomført. Det ble utført seriekontrollmåling i perioden 17.01.17 til 01.03.17. Kontrollen viser at måleren går riktig (-0,6 %).

NTE anfører at det høye forbruket som er påklaget kan ha flere årsaker. NTE viser til at det kan oppstå feil i installasjonen, med styringssystem, kommunikasjonen med styringssystemet, forbruksapparat o.l. som er tilkoblet. NTE hevder at de kun har ansvaret for målingen og at seriekontrollmålingen viser at forbruket blir riktig målt.

NTE hevder at det er installasjonseier sitt ansvar hvordan forbruket er brukt, og at det er utenfor netteiers kontrollsfære. NTE opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om forbruk og fakturering.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-3 om kontroll av måleutstyr, kan begge parter når som helst forlange nettselskapets måleutstyr kontrollert. Den rutinemessige kontrollen omfatter ikke kontroll i kundens eget anlegg. Kunden er selv ansvarlig for kontroll, ettersyn og vedlikehold av dette anlegget. Den som forlanger måleutstyret kontrollert, dekker kostnadene ved kontrollen. Dersom kontrollen viser måleavvik større enn det som tillates i henhold til forskrift, skal nettselskapet bekoste kontrollen.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-3 danner de målerverdier som avleses av nettselskapets måleutstyr alene grunnlaget for beregning av nettleie og energiforbruk i målepunktet.

Slik saken er opplyst og dokumentert, legger nemnda til grunn at seriekontrollmåleren viser at måleren har fungert i samsvar med forskriftskravene til elektrisitetsmålere. Kontrollen av måleren er oppgitt å ha skjedd i samsvar med forskrift om krav til elektrisitetsmålere, og nemnda legger dette til grunn.

Når det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om han likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. Plutselig vekst i målte forbrukstall kan ha ulike årsaker. De mest typiske årsakene er feil på måleren (som her ikke er sannsynlig) og endret forbruksmønster (som i følge klager ikke har forekommet). Andre årsaker kan være feil i kundens eller nettselskapets anlegg som fører til økt faktisk forbruk. Eventuelle feil i klagers anlegg har han selv ansvaret og risikoen for. Etter nemndas syn har klager ikke sannsynlig­gjort at årsaken i dette tilfellet er en «midlertidig feil på nettet» som nettselskapet har ansvar for. Nemndas samlede vurdering er at det ikke er påvist tilstrekkelige holdepunkter for eller tilstrekkelig sannsynliggjort et lavere forbruk enn det som er målt.

I henhold til avtalebestemmelsene skal klager da betale for forbruket.

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Oslo, 6. november 2017

 

Elklagenemndas sammensetning:

Frode Støle, leder

Line Jeanette Klefstad, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.