Sak: 17-325 Klage vedrørende etterfakturering - Norgesnett AS

Saken gjaldt etterfakturering av forbruk på grunn av manglende avlesninger. Klager avviste etterfakturert krav. Klager viste til standardavtalen og mente at selskapet kunne tatt kontakt per telefon, SMS eller e-post. Klager anførte at han ikke krysset av for påminnelser per epost eller SMS, da det kunne være fordi han heller ville bli varslet per post. Norgesnett AS viste til at når en kunde tegner en eFaktura-avtale må kunden selv krysse av for at en ønsker å få påminnelse om måleravlesning, enten via SMS eller på e-post. Norgesnett AS påpekte at klager ikke valgte å få påminnelse om når måleren skulle avleses. Klager ble enstemmig gitt medhold, ved at kravet reduseres med 25 %.

Saken gjelder etterfakturering av forbruk på grunn av manglende avlesninger.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-2.

Historikk

15.06.14 – Kundeforhold opprettet.                                     Målerstand 162 857 kWh.

30.08.14 – Kundeavlesning.                                                  Målerstand 163 271 kWh.

27.03.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler.             Målerstand 203 982 kWh.

Krav

Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 12 022,91. Klager påtar seg ansvaret for overforbruket for det første kalenderåret, men krever at forbruket for perioden 01.07.15 frem til 27.03.17 skal deles mellom begge parter.

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav. Klager viser til standardavtalen og mener at selskapet kunne tatt kontakt per telefon, sms eller e-post. Klager mener at med dagens teknologiske muligheter burde det ikke være umulig å lage systemer som varsler forbrukere om at det er problemer knyttet til strømforbruket. Klager påpeker at han ikke på noe tidspunkt i løpet av disse årene har fått melding om noen uregelmessigheter.

Klager mener at selskapet kunne gjort noe for å varsle han om at måleren ikke ble avlest. Klager påpeker at han har hatt samme postadresse, epostadresse og mobilnummer i hele perioden. Klager viser til selskapets anførsel om eFaktura og anfører at han ikke krysset av for påminnelser per epost eller sms, da det kunne være fordi han heller ville bli varslet per post. Klager peker på at det heller ikke fremgår av de elektroniske fakturaer at forbruker er stipulert.

Klager mener at selskapets kundebehandling ikke har vært tilfredsstillende. Klager viser til at det er sendt inkassovarsler, betalingsoppfordringer og stengevarsler samtidig som selskapet er kjent med at saken er under behandling i Elklagenemnda.

Klager påtar seg ansvaret for overforbruket for det første kalenderåret, men krever at forbruket for perioden 01.07.15 frem til 27.03.17 skal deles mellom begge parter.

Norgesnett AS viser til at i forbindelse med montering av AMS-måler ble det avdekket at selskapets stipulering i perioden 30.08.14 til 01.05.17 hadde vært for lav.

Norgesnett viser til at klager tegnet eFaktura-avtale i november 2014. Når en kunde tegner slik avtale må kunden selv krysse av for at en ønsker å få påminnelse om måleravlesning, enten via sms eller på email. Norgesnett påpeker at klager ikke valgte å få påminnelse om når måleren skulle avleses.

Norgesnett viser til standardavtalen og anfører at det er kunden sitt ansvar å lese av strømmåleren. Norgesnett hevder at det er en urimelig kostnad å påse at alle målepunkter blir avlest en gang pr. år.

Norgesnett anfører at etterberegningen er under tre år og forbruket er fordelt over hele perioden hvor anlegget ikke var avlest.

Norgesnett opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering på grunn av manglende avlesninger.

På bakgrunn av de foreliggende opplysninger legger nemnda til grunn at det ikke var foretatt avlesninger i perioden mellom kundens avlesninger i 2014 og 2017. Forbruket ble derfor i mellomliggende periode stipulert.

I henhold til nettleieavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet.  Mangler slik måling, har nettselskapet i utgangspunktet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig. Det er likevel slik at nettselskapet plikter å påse at alle målepunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf. nettleieavtalen § 5‑2. 

Det er et relativt stort antall abonnenter som ikke leser av måleren minst en gang i året.  Det vil medføre mye arbeid og store kostnader om nettselskapet skulle reise rundt og lese av disse målerne så snart fristen er oversittet.  Det må derfor etter nemndas vurdering normalt aksepteres at nettselskapene lar det gå noe lenger tid før avlesning søkes gjennomført av nettselskapets folk. I den mellomliggende fase burde det imidlertid etter nemndas vurdering være relativt enkelt og rimelig å sende ut skriftlig informasjon/advarsel til kunden der det uttrykkelig gjøres oppmerksom på at forbruket blir stipulert skjønnsmessig pga. manglende avlesning fra kunden, og at det senere vil måtte foretas avregning etter faktisk forbruk. Etter nemndas vurdering bør slik informasjon sendes ut i løpet av det første året etter at fristen etter § 5-2 er gått ut.  Manglende utsendelse av slik informasjon/avlesning vil etter omstendighetene kunne føre til at nettselskapet ikke gis anledning til å etterberegne etterfølgende avvik mellom det stipulerte og faktiske forbruk. Etter hvert som tiden går, skjerpes kravene til handling fra nettselskapets side.

Nemnda legger på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at Norgesnett AS har en ordning om en kunde oppretter eFaktura-avtale, må kunden selv krysse av for at en ønsker å få påminnelse om måleravlesning, enten via sms eller på e-post. Krysser ikke kunden av noen av alternativene, mottar kunden ingen påminnelser om måleravlesning. Nemnda bemerker at det er i forbindelse med avtale om betalingsløsninger at kundene blir forespurt om hvordan de ønsker å motta påminnelse om måleravlesning. For en kunde kan det være uklart hva som er konsekvensen av ikke å krysse av for noen av alternativene. Dette er ikke tydeliggjort overfor kundene. Etter nemndas syn kan Norgesnetts ordning ikke anses som et tilstrekkelig tiltak for å oppfylle selskapets avtaleforpliktelse i henhold til nettleieavtalen § 5-2.

Norgesnett AS anfører at det er en urimelig kostnad å påse at alle målepunkter blir avlest en gang per år. Etter nemndas syn er dette en uholdbar tolkning av nettleieavtalen § 5-2, som fører til at bestemmelsen blir helt uten reelt innhold. Det følger av fast praksis fra nemnda at nettselskapet må foreta seg noe aktivt direkte overfor kunden for å innhente måleravlesning, eksempelvis ved utsendelse av e-post, brev eller SMS. Slike direkte henvendelser må gjøre kunden oppmerksom på at forbruket beregnes og at det senere vil skje en avregning basert på faktisk forbruk, jf ovenfor.

Nemnda er etter en samlet vurdering av den oppfatning at innklagedes manglende etterlevelse av plikten til å innhente måledata, bør føre til en reduksjon i etterbetalingskravet. Elklagenemnda har i en rekke saker tidligere kommet frem til at etterberegningskrav bør reduseres med 25 % i tilfeller der nettleieavtalen § 5-2 ikke er fulgt opp i tilstrekkelig grad. Etter nemndas syn bør kravet også i dette tilfellet reduseres med 25 % som følge av brudd på nettleieavtalen § 5-2.

Nemnda anbefaler at klager gis medhold, ved at kravet reduseres med 25 %.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager gis medhold, ved at kravet reduseres med 25 %.

Oslo, 30. januar 2017

Frode Støle, leder

Line Jeanette Klefstad, Forbrukerrådet

Gyrid Giæver, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.