Sak: 17-367 Klage vedrørende etterfakturering - Norgesnett AS

Saken gjaldt etterfakturering. Klager avviste etterfakturert krav. Klager hevdet at hun avleste måleren en gang pr. år. Klager anførte at det er merkelig at selskapet ikke har jevnere oppfølgning av deres kunder. Norgesnett AS anførte at når en kunde tegner eFaktura avtale må kunden selv krysse av for at en ønsker å få påminnelse om måleravlesning. Norgesnett AS påpekte at klager ikke valgte å få påminnelse om når måleren skulle avleses. Norgesnett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt medhold, ved at skjæringstidspunktet for foreldelse settes til 26.07.14, og at kravet deretter reduseres med 25 %.

Saken gjelder etterfakturering.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-2. Foreldelsesloven § 2, § 3 nr. 1 og § 16 nr. 2 bokstav a.

Historikk

01.01.13 – Kundeavlesning.                                                             Målerstand 393 075 kWh.

27.03.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-Måler.

31.05.17 – Avlest av e-verket.                                                          Målerstand 548 751 kWh.

Krav

Klager avviser fakturert krav pålydende kr. 10 667,35.

Partenes anførsler

Klager reagerer på at hun har blitt etterfakturert for et så høyt beløp.

Klager hevder at hun har avlest måleren en gang pr. år. Klager anfører at hun ikke har reagert tidligere da det ikke har vært noe avvik i summen på fakturaene.

Klager mener det er merkelig at selskapet ikke har jevnere oppfølgning av deres kunder. Klager påpeker at selskapet skulle ha utstedt SMS eller epost med påminnelse om avlesning. Klager sier at hun ikke kan huske å ha mottatt noen henvendelse om å registrere seg hos selskapet angående varsling.

Klager viser til selskapets anførsel om eFaktura og påpeker at hun ikke har lagt merke til det som står med liten tekst på fakturaen om målerstand. Klager mener fakturaen er vanskelig å forstå.

Klager mener at det er urimelig at hun skal straffes for at selskapet ikke har fulgt henne opp godt nok. Klager avviser fakturert krav.

Norgesnett AS viser til at det ble avdekket at deres stipulering hadde vært for lav ved installasjon av AMS-måler den 31.05.17.

Norgesnett har etterberegnet forbruket for de tre siste årene og dette forbruket er fordelt over feilperioden.

Norgesnett viser til at klager tegnet eFaktura avtale i januar 2013. Norgesnett anfører at når en kunde tegner eFaktura avtale må kunden selv krysse av for at en ønsker å få påminnelse om måleravlesning, enten via SMS eller via e-post. Norgesnett peker på at klager ikke valgte å få påminnelse om når måleren skulle avleses.

Norgesnett viser til standardavtalen og anfører at det er kunden sitt ansvar å lese av strømmåleren. Norgesnett hevder at det er en urimelig kostnad å påse at alle målepunkter blir avlest en gang pr. år.

Norgesnett opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering på grunn av manglende avlesninger.

På bakgrunn av de foreliggende opplysninger legger nemnda til grunn at det ikke er registrert avlesninger i perioden mellom kundens avlesning i 2013 og innklagedes avlesning i mai 2017. Forbruket ble derfor i mellomliggende periode stipulert.

Saken reiser to hovedspørsmål som nemnda må ta stilling til. For det første om noen del av det etterberegnede forbruket er foreldet, og for det andre om kravet bør reduseres som følge av brudd på nettselskapets plikter etter nettleieavtalen § 5-2.

Nemnda behandler først spørsmålet om foreldelse. Det følger av nettleieavtalen at nettselskapet kun kan kreve etterbetaling fra og med siste betalingsfrist etter at feilen ble oppdaget og ikke utover tre år, jf. § 6-5. Dette har Norgesnett vært klar over og i utgangspunktet forholdt seg til, jf opplysningen i tilsvaret om at «Norgesnett as bygger på tidligere avgjørelser i Elklagenernnda, hvor vi kun beregner forbruket tre år tilbake i de tilfellene vi ikke har måleravlesning». Det følger av foreldelseslovens § 2 at den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år, og av § 3 nr. 1 at fristen regnes fra det tidligste tidspunkt fordringshaver (nettselskapet) kunne krevd betaling. For løpende ytelser hvor vederlaget forfaller suksessivt, betyr lovens regler at foreldelsen også skjer suksessivt. Denne løpende, suksessive foreldelsen fortsetter også etter at nettselskapet har sendt ut brev/faktura med krav om etterbetaling, helt frem til foreldelse blir avbrutt på en av de måter som er beskrevet i foreldelsesloven §§ 14-19. Alle betalingsterminer som hadde forfall mer enn tre år før foreldelse ble avbrutt, er derfor foreldet. I dette tilfellet ble foreldelse avbrutt ved klagers innsendelse av saken til Elklagenemnda, jf. foreldelsesloven § 16 nr. 2 bokstav a. Dette skjedde den 26.07.17. Krav som forfalt tidligere enn tre år før denne dato, det vil si før 26.07.14, er foreldet. Nemnda er av den oppfatning at Norgesnett AS derfor ikke har rett til å kreve etterbetalt for forbruk som ville hatt ordinært forfall før dette tidspunkt. Dette innebærer at etterfaktureringen må beregnes på nytt.

Neste spørsmål er om det er grunnlag for ytterligere avkorting av kravet som følge av brudd på nettselskapets plikter etter nettleieavtalen § 5-2. I henhold til nettleieavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, dog slik at nettselskapet plikter å påse at alle målepunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf. nettavtalen § 5-2. Tilsvarende forpliktelse for nettselskapet følger av forskrift av 11. mars 1999 nr. 301 om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester (avregningsforskriften) § 3-3.

Det er et relativt stort antall abonnenter som ikke leser av måleren minst en gang i året. Det ville medføre mye arbeid og store kostnader om nettselskapet skulle reise rundt og lese av disse målerne så snart fristen er oversittet. Det må derfor etter nemndas vurdering normalt aksepteres at nettselskapene lar det gå noe lenger tid før avlesning søkes gjennomført av nettselskapets folk. I den mellomliggende fase burde det imidlertid etter nemndas vurdering være relativt enkelt og rimelig å sende ut skriftlig informasjon/advarsel til kunden der det uttrykkelig gjøres oppmerksom på at forbruket blir stipulert skjønnsmessig pga manglende avlesning fra kunden, og at det senere vil måtte foretas avregning etter faktisk forbruk. Etter nemndas vurdering bør slik informasjon sendes ut i løpet av det første året etter at fristen etter § 5-2 er gått ut. Manglende utsendelse av slik informasjon/avlesning vil etter omstendighetene kunne føre til at nettselskapet ikke gis anledning til å etterberegne etterfølgende avvik mellom det stipulerte og faktiske forbruk.

Nemnda legger på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at Norgesnett AS har en ordning om at dersom en kunde oppretter en eFaktura-avtale, må kunden selv krysse av for at en ønsker å få påminnelse om måleravlesning, enten via sms eller på e-post. Krysser ikke kunden av noen av alternativene, mottar kunden ingen påminnelser om måleravlesning. Nemnda bemerker at det er i forbindelse med avtale om betalingsløsninger at kundene blir forespurt om hvordan de ønsker å motta påminnelse om måleravlesning. For en kunde kan det være uklart hva som er konsekvensen av ikke å krysse av for noen av alternativene. Dette er ikke tydeliggjort overfor kundene. Etter nemndas syn kan Norgesnetts ordning ikke anses som et tilstrekkelig tiltak for å oppfylle selskapets avtaleforpliktelse i henhold til nettleieavtalen § 5-2.

Norgesnett AS anfører at det er en urimelig kostnad å påse at alle målepunkter blir avlest en gang per år. Etter nemndas syn er dette en uholdbar tolkning av nettleieavtalen § 5-2, som fører til at bestemmelsen blir helt uten reelt innhold. Det følger av fast praksis fra nemnda at nettselskapet må foreta seg noe aktivt direkte overfor kunden for å innhente måleravlesning, eksempelvis ved utsendelse av e-post, brev eller SMS. Slike direkte henvendelser må gjøre kunden oppmerksom på at forbruket beregnes og at det senere vil skje en avregning basert på faktisk forbruk, jf ovenfor.

Nemnda er etter en samlet vurdering av den oppfatning at innklagedes manglende etterlevelse av plikten til å innhente måledata, bør føre til en reduksjon i etterbetalingskravet. Elklagenemnda har i en rekke saker tidligere kommet frem til at etterberegningskravet bør reduseres med 25 % i tilfeller der nettleieavtalen § 5-2 ikke er fulgt opp i tilstrekkelig grad. Etter nemndas syn bør kravet også i dette tilfellet reduseres med 25 % som følge av brudd på nettleieavtalen § 5-2.

Nemndas konklusjon er at Norgesnett AS har grunnlag for å kreve etterbetaling, men at kravet må reduseres noe som følge av foreldelsesreglene, ved at skjæringstidspunktet for foreldelse settes til 26.07.14. Nemnda mener dermed at krav oppstått etter 26.07.14 må reduseres med 25 % som følge av at Norgesnett ikke har fulgt opp sine forpliktelser etter nettleieavtalen § 5-2. Dette innebærer at nemnda anbefaler at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager gis medhold, ved at skjæringstidspunktet for foreldelse settes til 26.07.14, og at kravet deretter reduseres med 25 %.

Oslo, 30. januar 2018

Frode Støle, leder

Line Jeanette Klefstad, Forbrukerrådet

Gyrid Giæver, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.