Sak: 17-508 Klage vedrørende etterfakturering - TrønderEnergi Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering. Klager avviste etterfakturert krav. Klager viste til at hun ikke har fått informasjon om hvordan måleravlesning skal foretas. Klager anførte at etterfakturert krav er huseierens ansvar, ikke hennes. TrønderEnergi Nett AS påpekte at det er sendt jevnlige påminnelser om måleravlesning på SMS. TrønderEnergi Nett AS viste også til at det opplyses på alle fakturaer at det er viktig å kontrollere avregningsperioder og målerstander, og at det er viktig å lese av måleren for å få korrekt faktura. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering på grunn av manglende avlesninger.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 6-5.

Historikk

25.01.17 – Kundeforhold opprettet. Kundeavlesning.         Målerstand 121 885 kWh.

30.01.17 – Ordrebekreftelse utstedt.

27.07.17 – Kundeavlesning.                                                  Målerstand 127 551 kWh.                                                    

Krav

Klager avviser etterfakturert krav kr. 3 155,46.

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav.

Klager viser til at hun ikke har fått informasjon om hvordan måleravlesning skal foretas.

Klager mener at etterfakturert krav er huseieren og ikke hennes ansvar. Klager mener at det er huseieren som må kontaktes da det var han som registrerte bestillingen.

Klager avviser etterfakturert krav.

TrønderEnergi Nett AS (TEN) viser til at klager ble registrert som kunde etter bestilling fra huseier/utleier den 25.01.17. Ved kundeavlesningen den 27.07.17 ble det oppdaget et etterslep som ble avregnet på nettleiefaktura for perioden 01.07.17 til 01.08.17.

TEN viser til logg på utsendelser og påpeker at det er sendt jevnlige påminnelser om måleravlesning på SMS i perioden 28.02.17 til 30.06.17. TEN viser også til at det opplyses på alle fakturaer at det er viktig å kontrollere avregningsperioder og målerstander, og at det er viktig å lese av måleren for å få korrekt faktura.

TEN viser til at ved oppstart av kundeforholdet ble klager rutinemessig registrert med netteiers leveringspliktige kraftleveranse. TEN har sendt jevnlige påminnelser, både ved brev og ved SMS, om at klager burde velge en ordinær kraftleverandør.

TEN viser til standardavtalen og mener at de har oppfylt sin plikt ved at de har sendt påminnelser om avlesning og innhentet reelle avlesninger innenfor ett kalenderår. TEN opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering av forbruk på grunn av manglende avlesninger.

På bakgrunn av de foreliggende opplysninger legger nemnda til grunn at det ikke var foretatt avlesninger i perioden mellom kundens avlesninger i 25.01.17 og 27.07.17. Forbruket ble derfor i mellomliggende periode stipulert.

I henhold til nettavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, dog slik at nettselskapet plikter å påse at alle målepunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf. nettleieavtalen § 5-2. Tilsvarende forpliktelse for nettselskapet følger av forskrift av 11. mars 1999 nr. 301 om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester (avregningsforskriften) § 3-3.

I denne saken foreligger det ikke noe brudd på nettselskapets plikter etter nettleieavtalen eller forskriften. TrønderEnergi Nett AS har sendt klager månedlig påminnelse om måleravlesning per SMS, og perioden anlegget har blitt stipulert er ca et halvt år. TrønderEnergi Nett AS har fulgt opp nettleieavtalens § 5-2 på en tilfredsstillende måte.

Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt og nettselskapet har i henhold til nettleieavtalen § 5-2 og § 6‑5 rett til å kreve etterbetalt for avviket mellom stipulert og faktisk forbruk.

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold.

Oslo, 18. juni 2018 

Frode Støle, leder

Paal Bjønness, Forbrukerrådet

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Thomas Åtland Ellefsen, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.