Sak: 18-115 Klage vedrørende AMS-måler - feilfakturering – Hafslund Nett AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager hevdet at selskapets beregning var feil og krevde tilbakebetalt det som var fakturert for mye. Klager krevde også en skriftlig unnskyldning, alternativt en kompensasjon. Klager anførte at Hafslund Nett AS har registrert feil måler på boligene. Klager anførte at de mottok fakturaer for begge boligene på grunn av at Hafslund Nett AS ikke kunne få orden på navn og adresser. Hafslund Nett AS anførte at klager er fakturert på feil måler og at han har betalt for mye for hele perioden. Hafslund Nett AS stilte seg utenforstående til at klager mente at kompensasjonen ikke har kommet han til gode. Hafslund Nett AS avviste klagers krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder uenighet om fakturering.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5. 

Historikk  

23.11.11 – Kundeforhold opprettet. Målerstand 512 kWh.  

13.11.17 – Målerbytte.  

Krav 

Klager hevder at selskapets beregning er feil og krever tilbakebetalt det som er fakturert for mye i perioden 23.11.11 til 01.01.18. Klager krever også en skriftlig unnskyldning, alternativt en kompensasjon på kr. 200 000. 

Partenes anførsler

Klager viser til at det ble avdekket at han var registrert på feil målernummer fra oppstart av kundeforholdet ved målerbytte den 13.11.17. 

Klager viser til selskapets anførsel om 1 102,2 kWh til gode, og peker på at selskapet ikke har lagt frem beregningsgrunnlaget for dette. Klager viser til at 1 102 kWh har blitt fratrukket på opphørsfakturaen og sier at dette skulle de i utgangspunktet ikke bli fakturert for. 

Klager anfører at Hafslund igjen registrerte feil måler på disse to boligene november 2017. Klager anfører også at fra 01.01.18 mottok de fakturaer for begge boligene pga Hafslund ikke kunne få orden på navn og adresser.  

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.  

Klager hevder at selskapets beregning er feil og krever tilbakebetalt det som er fakturert for mye i perioden 23.11.11 til 01.01.18. Klager krever også en skriftlig unnskyldning, alternativt en kompensasjon på kr. 200 000. 

Hafslund Nett AS (Hafslund) viser til at feilen oppstod ved nyanlegg når målerne på de to respektive anleggene ble montert 14.10.11.  

Hafslund anfører at klager er fakturert for 51 462 kWh i perioden 23.11.11 til 01.01.18 på feil måler og skal ha et forbruk på 50 360,7 kWh på sin måler i samme periode. Klager har dermed betalt for 1 102,2 kWh for mye for hele perioden. Dette er kompensert med kr. 936,70 for nettleie og strøm. Beløpet er basert på en snittpris for strøm og nettleie på kr. 0,85 kWh. 

Hafslund viser til at klager fra 01.01.18 er rettmessig registrert på korrekt målernummer. 

Hafslund beklager feilinformasjon vedrørende nytt målernummer i tidligere korrespondanser, og noen mangelfulle og sene tilbakemeldinger på klagers henvendelser. Hafslund stiller seg utenforstående til at klager mener at kompensasjonen ikke har kommet han til gode. 

Hafslund avviser klagers krav.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder tilbakebetaling som følge av feilfakturering.

Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at klager har blitt feilfakturert for en måler tilhørende en annen kunde. Feilen oppstod ved nyanlegg da målerne ble montert den 14.10.11. Feilen ble oppdaget ved målerbytte den 13.11.17.

Nemnda kan ikke se at Standard Nettleieavtale regulerer klagers tilbakebetalingskrav, idet de regningene klager uriktig har betalt ikke faller inn under kundeforholdet mellom klager og nettselskapet. Nettselskapet har sendt klager fakturaer som det ikke var noe rettslig grunnlag for at hun skulle betale. Spørsmålet om nettselskapet har tilbakebetalingsplikt reguleres da av ulovfestede tilbakesøkningsregler, også kalt condictio indebiti.

Etter disse reglene skal det foretas en konkret rimelighetsvurdering, hvor en rekke momenter kan inngå. I dette tilfellet har klager betalt et urettmessig krav fra nettselskapet i en årrekke som følge av feil hos selskapet. Selskapet hadde aldri krav på disse pengene, men har likevel mottatt dem. Det er etter nemndas syn klart at ansvaret for feilen ligger hos Hafslund Nett AS. Etter nemndas syn foreligger det en tilbakebetalingsplikt for Hafslund Nett AS for de beløp som feilaktig er fakturert kunden.

Nemnda forstår at klager har oppfattet Hafslund Nett AS’ håndtering lite tilfredsstillende, men i dette tilfellet har Hafslund Nett AS korrigert feilfaktureringen, beklaget det inntrufne, og tilbakebetalt det som er uriktig fakturert. Nemnda kan ikke se at klager har noe rettskrav mot Hafslund ut over den tilbakebetaling hun er tilbudt.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 6. mai 2019

 Ragnar Lindefjeld, leder

Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet                         

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge                                                             

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.