Sak: 18-473 Klage vedrørende fakturering – Akraft AS

Saken gjaldt fakturering av ikke-fakturert forbruk. Klager avviste fakturert krav. Klager påberopte seg god tro. Klager anførte at forbruksmønsteret har endret seg gjennom året, slik at han ikke har hatt grunn til å forstå at avviket var urimelig høyt. Klager hevdet at etterbetalingen skyldtes forhold hos Akraft AS. Akraft AS opprettholdt sitt krav. Akraft AS anførte at det ble oppdaget at klager har blitt stipulert for lite i forhold til faktisk forbruk. Akraft AS viste til at forbruk som blir fakturert fra kraftleveradøren og netteier alltid skal samsvare og påpekte at kunden selv er ansvarlig for at dette stemmer. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Saken gjelder fakturering av ikke-fakturert forbruk. 

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale §§ 1-2 og 2-2. Akraft AS egenutviklede særvilkår. 

Historikk

02.09.15 – Kundeforhold opprettet.  

12.03.18 – Kundeforhold avsluttet.  

Krav

Klager avviser fakturert krav pålydende kr. 3 454,52. 

Partenes anførsler

Klager bestilte strømavtale fra Akraft AS den 02.19.15. 

Klager påberoper seg god tro. Klager anfører at han har betalt fakturaene fortløpende. Klager sier at forbruksmønsteret har endret seg mye gjennom året, slik at han ikke har grunn til å forstå at avviket var urimelig høyt.  

Klager stiller spørsmål ved selskapets anførsel om at han skulle kontrollere at Akraft fakturerte opp mot måledata fra nettselskapet. Klager sier at Akraft ikke har rutine for å justere for stipulert forbruk.  

Klager hevder at etterbetalingen skyldes forhold hos Akraft. Klager påpeker at han har vært i kontakt med nettselskapet og fått opplyst at han er fakturert med riktig målestand og at målestand er videresendt Akraft.  

Klager avviser fakturert krav.  

Akraft AS(Akraft) viser til at klager bestilte produktet "Spot15" den 02.09.15. Dette var en standard spotavtale der klager betalte spotpris, elsertifikat og måneds gebyr. Akraft anfører at ved sluttfaktureringen, ble det gjennomført en kontroll tilbake i tid, og det ble oppdaget at det har blitt stipulert for lite i henhold til faktisk forbruk. Nettselskapet har fakturert for 19 985 kWh mer enn Akraft har fakturert for i samme periode.  

Akraft anfører at det fakturerte kravet ikke er en tilleggsbetaling av tjenester som er levert kunden, men en tilbakeregning av forbruk som er levert kunde og som det ikke er utstedt faktura på.  

Akraft viser til at forbruk som blir fakturert fra kraftleverandøren og netteier skal alltid samsvare og påpeker at kunden selv er ansvarlig for at dette stemmer.  

Akraft opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om fakturering ikke-fakturert forbruk.  

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm. 

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-2 kan kraftleverandøren kreve tilleggsbetaling ved feil i måledata meddelt av nettselskapet, ved feil håndtering av måledata, eller ved faktureringsfeil. Tilleggsbetalingen kan ikke kreves dersom feilen skyldes forhold hos kraftleverandøren eller noen kraftleverandøren svarer for, og kunden var i aktsom god tro. 

I denne saken legger nemnda på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at det har vært en faktureringsfeil. Akraft AS har ikke brukt nettselskapets måledata ved fakturering av strøm og fakturert klager etter stipulerte verdier. Det er på det rene at faktureringsfeilen kan tilskrives Akraft AS.  

Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at han ble fakturert for mindre enn reelt forbruk. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på at klager har avlest korrekt målerstand og meldt inn dette til nettselskapet. Etter nemndas syn er sammenligningsgrunnlaget til fakturering av nettleie begrenset. Nemnda mener derfor at klager har vært i aktsom god tro, og at Akraft AS ikke kan kreve tilleggsbetaling. 

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis medhold. 

Oslo, 16. desember 2019

Ragnar Lindefjeld, leder

Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.