Sak: 17-218  Klage vedrørende fakturering – Fjordkraft AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager avviste fakturert krav. Klager anførte at han ble avregnet dobbelt for forbruket, ut fra at samme forbruk for samme periode gjentar seg på neste faktura. Det samme gjaldt målerstand. Klager pekte også på at det har vært en del krediteringer som han ikke klarer å forstå. Klager krevde at fakturaene krediteres og at det opprettes nye korrekte fakturaer. Fjordkraft AS opprettholdt sitt krav. Fjordkraft AS anførte at årsaken til kreditering var målerbytte. Fjordkraft AS viste til at det var sendt klager en oversikt over krediteringer og krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Saken gjelder uenighet om fakturering.  

Regelverk 

Standard Kraftleveringsavtale §§ 2-1 og 2-2. 

Historikk

23.02.17 – Faktura nr. 700517600851 – kr. 5 399,00. 

23.03.17 – Faktura nr. 700517600852 – kr. 8 928,81. 

10.05.17 – Faktura nr. 700517600854 – kr. 13 712,59. 

Krav 

Klager avviser fakturerte krav. 

Partenes anførsler

Klager reagerer på faktureringen. Klager anfører at i forbindelse med at Fjordkraft startet med gjennomfakturering oppstod det en del problemer med fakturaene.  

Klager mener at han blir avregnet dobbelt for forbruk, ut fra at det er samme forbruk for samme periode som gjentar seg på neste faktura. Klager peker på at målerstand gjentar seg for samme periode på flere fakturaer. Klager påpeker at det også har vært en del krediteringer som han ikke klarer å forstå.  

Klager viser til selskapets anførsel om målerbytte og anfører at dette ikke er noe tema da det ikke er denne avregningen han klager på. 

Klager anfører at det ikke er tvist om å betale strømfakturaene, men om å få korrekte fakturaer som er mulig å forstå.  

Klager avviser fakturerte krav. Klager krever at fakturaene krediteres og at det opprettes nye korrekte fakturaer.  

Fjordkraft AS (Fjordkraft) viser til at på grunn av krediteringer tilbake i tid, blir faktura mer komplekse enn ellers. Årsaken til kreditering er målerbytte, hvor netteier sendte ny data som måtte oppdateres. Faktura krediteres tilbake i tid, og perioden avregnes på nytt med nye målerstander.  

Fjordkraft viser til at det er sendt klager en oversikt over krediteringer og krav. Det er oversendt en reskontrooversikt som viser hva som er avregnet og kreditert, og anfører at dette viser at klager ikke er avregnet for samme periode to ganger på samme måler.  

Fjordkraft opprettholder fakturerte krav.  

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om fakturering.  

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm. 

Nemnda er enig med klager i at fremlagte fakturaer, samt oversikt over krediteringer og krav, gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaene. Ut fra den fremlagte dokumentasjon er heller ikke nemnda i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt. Herunder kan ikke nemnda ut fra de fremlagte se at det ikke er avregnet for samme periode to ganger på samme måler.   

Nemnda ber innklagde kreditere fakturerte krav og opprette nye fakturaer med fakturaspesifikasjoner for hvert målepunkt, slik at klager får sikkerhet for at det er korrekt forbruk som blir fakturert  

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis medhold.  

Oslo, 18. november 2019 

Ragnar Lindefjeld, leder

Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.