Sak: 18-076 Klage vedrørende etterfakturering – BKK Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering etter manglende avlesninger. Klager avviste etterfakturert krav. Klager krevde at det gis en reduksjon i timetallet for hele den omtvistede perioden med bakgrunn i et årlig forbruk på ca. 12 000 kWh. Subsidiært krevde klager at det faktureres etter maksimalt 33 200 timer for den omtvistede perioden. Klager viste til at måleren ble kassert og at han ikke har fått mulighet til å få måleren kontrollert. Klager viste til forbrukshistorikken og hevdet at registrert forbruk ikke kan stemme. Klager anførte at selskapet ikke kan kreve mer enn de faktiske målinger fra tidligere år. BKK Nett AS hevdet at kravet var rettmessig og opprettholdt sitt krav. BKK Nett AS viste til at klager har blitt etterfakturert på grunn av mangel på innrapportering av målerstand. BKK viste til at klager var varslet om alle tidspunkt for avlesning via SMS og e-post. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

BKK Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering etter manglende avlesninger. 

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2, 6-3 og 6-5. 

Historikk  

21.05.15 – Avlesning av e-verket.                                 Målerstand 327 880 kWh. 

01.09.17 – Stipulert forbruk.                                         Målerstand 377 376 kWh. 

22.09.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler. Målerstand 406 849 kWh. 

Krav 

Klager avviser etterfakturert krav. Klager krever at det gis en reduksjon i timetallet for hele den omtvistede perioden med bakgrunn i et årlig forbruk på ca 12 000 kWh. Subsidiært krever klager at det faktureres etter maksimalt 33 200 timer for den omtvistede perioden. 

Partenes anførsler

Klager reagerer på registrert forbruk på den gamle måleren etter målerbytte den 22.09.17. Klager hevder at det må ha vært feil ved den gamle måleren og at den ikke kan gi uttrykk for korrekte verdier.   

Klager viser til at BKK har kassert måleren og at han ikke har fått mulighet til å få måleren kontrollert. Klager påpeker at måleren er 18 år gammel, og den har verken blitt kontrollert eller kalibrert tidligere. 

Klager viser til standardavtalen og anfører at nettselskapet ikke har fulgt sin plikt med å få avlest måleren.  

Klager viser til forbrukshistorikken og hevder at registrert forbruk ikke kan stemme. Klager påpeker at han frem til 2015 bodde sammen med sin sønn og samboer, og at fra 2015 har han bodd alene og brukt ca en tredjedel av huset.  

Klager mener at selskapet ikke kan kreve mer enn de faktiske målinger fra tidligere år. Klager viser til standardavtalen og mener at selskapet kan foreta en skjønnsmessig fastsettelse av forbruk basert på ti års målinger.  

Klager avviser etterfakturert krav. Klager krever at det gis en reduksjon i timetallet for hele den omtvistede perioden med bakgrunn i et årlig forbruk på ca 12 000 kWh. Subsidiært krever klager at det faktureres etter maksimalt 33 200 timer for den omtvistede perioden. 

BKK Nett AS (BKK) viser til at klager har blitt etterfakturert for perioden 21.05.15 til 22.09.17 på grunn av mangel på innrapportering av målerstand. Etterslepet ble oppdaget ved installasjon av AMS-måler den 22.09.17.  

BKK anfører at mangel på reelle avlesninger har ført til at det reelle forbruket har tatt seg opp, mens stipuleringene har forblitt på samme nivå. BKK påpeker at stipuleringsfeilen ikke har vært så omfattende da klager har betalt i overkant av 90 % av det reelle forbruket.  

BKK viser til at klager er varslet om alle tidspunkt for avlesning via SMS og e-post.  

BKK hevder at det ikke er nødvendig å vurdere klagers aktsomhet da avregningsfeilen ikke kan tilskrives nettselskapet. BKK hevder at kravet er rettmessig og opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken:

I behandlingen av denne saken var nemnda ikke fulltallig. I henhold til nemndsavtalen pkt. 7.1 er nemnda likevel beslutningsdyktig når leder og minst ett medlem fra Forbrukerrådet og ett medlem fra Energi Norge er til stede. 

Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.

Måling av strømforbruk foretas av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Dersom det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om han likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. I dette tilfellet ble måleren byttet den 22.09.17 og deretter kassert uten at den ble kontrollert for feil.

Nemnda viser til at det i energibransjen ikke er rutine for eller krav om at målere skal oppbevares etter at de er utskiftet. Bevissituasjonen i denne saken ville vært enklere å vurdere om måleren var blitt kontrollert. Nemnda kan imidlertid, ut fra selskapets stipuleringer på den gamle måleren, ikke se at det er grunnlag for å rette kritikk mot energiselskapet for at måleren ikke ble kontrollert før kassering.

Når det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om han likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. Nemndas vurdering er at det ikke er påvist tilstrekkelige holdepunkter for eller tilstrekkelig sannsynliggjort et lavere forbruk enn det som er målt. Nemnda er videre av den oppfatning at det målte forbruket er påregnelig.

I og med at det ikke er sannsynliggjort feil med måler eller strømnett og at det målte forbruket ikke kan anses som upåregnelig, finner nemnda det mest sannsynlig at strømmen er brukt.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 20. januar 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Ola Bergheim, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.