Sak: 18-474 Klage vedrørende etterfakturering – Lyse Elnett AS

Saken gjaldt etterfakturering av ikke fakturert forbruk. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at hun har avlest målerstand ved flere anledninger og mottatt faktura fortløpende. Klager mente at hun ikke skal betale for en feil hos nettselskapet og påpekte at nettselskapet burde ha reagert på senere målinger da disse var korrekte. Lyse Elnett AS anførte at innsendte målerstander har blitt stoppet i innsamlingssystemet på grunn av at meldt inn målerstand har for stort avvik til siste stipulerte stand. Avviket har oppstått da målerstand ikke har blitt avlest i en lengre periode. Lyse Elnett AS anførte at når faktura er betalt er det formelt akseptert at innholdet er rett, forstått og akseptert. Lyse Elnett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt delvis medhold.

Sekretariatet kan ikke se å ha mottatt noen uttalelse og sammendrag er utarbeidet på grunnlag av de dokumenter som klager har sendt inn. Lyse Elnett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5.  

Historikk  

05.05.18 – Målerbytte.          Målerstand 210 288 kWh. 

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr. 42 794,19 

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert forbruk. Klager anfører at hun har avlest målerstand ved flere anledninger og mottatt fakturaer fortløpende. Klager mener at hun ikke kan klandres for at nettselskapets innsamlingssystem ikke har kunnet registrere målerstand som hun har meldt inn.  

Klager anfører at hun har rettet flere spørsmål til nettselskapet uten at hun har fått tilbakemelding.  

Klager hevder at fakturert krav gjelder mer enn 3 år tilbake i tid.  

Klager anfører at hun har avlest målerstand etter desember 2017 og hevder at disse er korrekt.  

Klager viser til den avleste målerstanden desember 2017 og anfører at den var korrekt, men da hun mottok feilmelding, ble målerstanden korrigert slik at systemet skulle godta avlesningen.  

Klager mener at hun ikke skal betale for en feil hos nettselskapet og påpeker at nettselskapet burde ha reagert på senere målinger da disse var korrekte. Klager avviser etterfakturert krav.  

Lyse Elnett AS (Lyse) viser til at det i forbindelse med målerbytte den 05.05.18 ble oppdaget et stort avvik mellom fakturert forbruk og reelt forbruk. Lyse viser til at klager har forsøkt å sende inn målerstand den 23.11.17 og den 21.12.17, men at dette har blitt stoppet i innsamlingssystemet på grunn av at meldt inn målerstand har for stort avvik til siste stipulerte stand. Avviket har oppstått da målerstand ikke har blitt avlest i en lengre periode.  

Lyse viser til standardavtalen og påpeker at dersom de skulle ta hensyn til at det ble avlest den 21.10.17, så skal ikke forbruk avskrives. Lyse har valgt å utføre avskriving som om avlesningen mottatt den 21.12.17 var 196 755 kWh. Dette fører til at det er avskrevet forbruk før 21.12.14. Lyste har tilbudt at de alternativt kan rekalkulere avskriving ved at det ses bort ifra avlesningene fra den 23.11.17 og den 21.12.17. Dette medfører at det avskrives et større antall kWh.  

Lyse anfører at når faktura er betalt er det formelt akseptert at innholdet er rett, forstått og akseptert. Lyse opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk på grunn av manglende avlesninger.

På bakgrunn av de foreliggende opplysninger legger nemnda til grunn av klager har avlest målerstand den 23.11.17 og den 21.12.17, men at disse avlesningene har blitt stoppet i nettselskapets innsamlingssystem på grunn av at meldt inn målerstand har for stort avvik til siste stipulerte stand. Avviket skyldes manglende avlesninger i en lengre periode.

Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal klager i utgangspunktet betale for forbruket med de begrensninger som følger av foreldelsesreglene. Lyse Elnett AS har hensyntatt foreldelsesreglene, og har avskrevet 54 142 kWh som foreldet. Det gjenstående ikke foreldede forbruket har nettselskapet krav på å få etterbetalt.

I henhold til nettleieavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet i utgangspunktet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig. Det er likevel slik at nettselskapet plikter å påse at alle målepunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf. nettleieavtalen § 5-2.

Lyse Elnett AS har anført at det ikke er en feil i avlesningssystemet, men at avlesningene fra 2017 ikke ble registrert da det var et stort avvik mellom avlest stand og stipulert stand. Etter nemndas syn har Lyse Elnett AS ikke gjort tilstrekkelig for å registrere meldt inn målerstander, og kommet til at det bør føre til en reduksjon i etterbetalingskravet. Elklagenemnda har i en rekke saker tidligere kommet frem til at etterberegningskravet bør reduseres med 25 % i tilfeller der nettleieavtalen § 5-2 ikke er fulgt opp i tilstrekkelig grad. Etter nemndas syn bør kravet også i dette tilfellet reduseres med 25 % som følge av brudd på nettleieavtalen § 5-2.

Nemndas konklusjon er at klager gis delvis medhold, ved at det etterfakturerte kravet reduseres med 25 %.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis delvis medhold.

Oslo, 23. mars 2020

Ragnar Lindefjeld, leder Thomas Iversen

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.