Sak: 19-114 Klage vedrørende fakturering – NorgesEnergi AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager avviste fakturert krav. Klager anførte at nettselskapet har korrigert fakturert forbruk og hevdet at NorgesEnergi AS ikke har fulgt opp dette i sin fakturering. Klager hevdet at det skal faktureres for et forbruk opp mot måledata registrert fra nettselskapet. NorgesEnergi AS hevdet at fakturaen var korrekt og opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

NorgesEnergi AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om fakturering.   

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 2-2.  

Krav 

Klager avviser fakturert krav på kr. 8 901,41.  

Partenes anførsler

Klager reagerer på faktureringen.   

Klager stiller spørsmål ved selskapets fakturering og hevder at faktureringen er uforståelig. Klager sier at beløpene i saken forandrer seg etter hvert og at dette har ringvirkninger for beregning av nettleie og avgifter.    

Klager anfører at nettselskapet har korrigert fakturert forbruk til 2 084,59 kWh for januar 2019 og hevder at NorgesEnergi AS ikke har fulgt opp dette i sin fakturering.   

Klager mener at det skal faktureres for et forbruk opp mot måledata registrert fra nettselskapet, i tillegg til det krediterte beløpet på kr. 2 890. Klager mener at korrekt faktura skal være på et beløp mellom kr 6 000 og kr 6 500.   

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.   

Klager avviser fakturert krav.   

NorgesEnergi AS (NE) hevder at fakturaen er korrekt og opprettholder sitt krav.   

NE viser til klagers anførsel om at nettselskapet har korrigert forbruket for januar 2019. NE anfører at dette også følger av deres utstedte faktura at det er blitt korrigert for eksakt samme forbruk i perioden. For at dette kunne utføres har NE kreditert alle fakturaer som har vært utsendt fra oppstart den 29.11.18 til 31.03.19. Innbetalingene som var mottatt ble fratrukket på ny avregning og restbeløp av strøm og nettleie er kr. 8 901,41.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder uenighet om fakturering. 

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm.  

Nemnda er enig med klager i at fremlagte fakturaer, samt oversikt over krediteringer og krav, gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaene. Ut fra den fremlagte dokumentasjon er heller ikke nemnda i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt.  

Nemnda oppfordrer NorgesEnergi AS til å redegjøre for fakturert krav, slik at klager får sikkerhet for at det er korrekt forbruk som blir fakturert.  

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis medhold. 

Oslo, 7. desember 2020 

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.