Sykkylven Energi AS benytter Energi Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om installasjon av AMS-måler og avlesningsgebyr.
Regelverk
Forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 17-6.
Historikk
06.05.19 – Målerbytte.
Krav
Klager avviser krav om avlesningsgebyr og krever dette tilbakebetalt kr. 1 892.
Partenes anførsler
Klager fikk installert AMS-måler 06.05.19 og reagerer på ileggelse av gebyr for AMS-måler.
Klager viser til forvaltningsloven og anfører at alle kunder skal likebehandles og påpeker at dette ikke er gjort i dette tilfellet. Klager hevder at det har vært kunder som har fått refundert hele gebyret på kr. 2 750. Klager hevder derfor at gebyret for AMS-måler er urettmessig og krever dette refundert totalt kr. 1 892.
Sykkylven Energi AS (SE) viser til at det ble innført gebyr på kr. 2 750 per år, kr. 7,54 per dag, for anlegg som ikke hadde fått byttet til AMS-måler før 01.01.19. SE påpeker at kundene ble varslet om dette i god tid.
SE viser til at kundene som byttet strømmåler i løpet av 2019 til AMS-måler, har fått tilbakebetalt for antall dager som er igjen av året etter at målerbyttet ble gjennomført. SE anfører til at klager byttet måler den 06.05.19 og fikk tilbakebetalt for 240 dager, totalt kr. 1 808 per anlegg. SE påpeker at dette er en prosedyre som er benyttet for alle kundene.
SE viser til klagers anførsel om kunde som har fått tilbakebetalt hele gebyret og anfører at dette er en saksbehandlingsfeil. SE har rettet interne rutiner og påpeker at dette ikke vil skje igjen og at dersom det er nødvendig så vil den aktuelle kunden bli fakturert for beløpet.
SE avviser klagers krav.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om gebyr for manuell avlesning av målepunktet.
Hva gjelder krav om gebyr for manuell avlesning av målepunktet, peker nemnda på at dette er et offentligrettslig forhold som Reguleringsmyndighet for energi (RME) har kompetanse til å vurdere, og har vurdert.
Klager anfører at det har vært kunder som har fått refundert gebyret og at dette ikke er gjort i denne saken. Nemnda forstår klager slik at hun anfører at dette er usaklig forskjellsbehandling. Sykkylven Energi AS bestrider ikke at dette har skjedd, men har vist til at det skyldes en feil hos dem. Feilen er rettet, og dette skal ikke skje igjen.
Nemnda legger til grunn at det har skjedd en feil som har ført til tilbakebetaling av gebyr til én kunde. Nemnda er imidlertid ikke enig med klager i at feilen har noen virkning for klager i denne sak. Nemnda kan ikke pålegge Sykkylven Energi AS å gjenta feilen. Gebyret er lovlig, og det foreligger ikke noe rettslig grunnlag for å omgjøre det overfor klager.
Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis ikke medhold.
Oslo, 7. desember 2020
Ragnar Lindefjeld, leder
Gustav Norman, Forbrukerrådet
Lars Lima, Energi Norge
Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.