Sak: 19-247 Klage vedrørende etterfakturering – Skagerak Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering av ikke-fakturert forbruk. Klager viste til at det har vært registrert to abonnementer i hennes navn. Klager mener at hun ikke kan stilles ansvarlig. Klager viste til selskapets anførsel om at det sendt varsel om måleravlesning via e-post. Klager påpekte at denne e-postadressen tilhører et firma som opphørte en gang i 2015 og en gang i 2018. Klager anførte at de har fått beskjed om å forholde seg til kraftleverandøren. Klager påpekte at når måleravlesning er meldt inn, og de mottar en kvittering, så antok klager at måleravlesning ble registrert. Klager avviste etterfakturert krav. Skagerak Nett AS viste til at det ble avdekket et etterslep ved målerbytte og etterslepet skyldes manglende avlesninger. Skagerak Nett AS anførte at det er utstedt varsel om måleravlesning per e-post hver måned. Skagerak Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Skagerak Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk. 

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§5-2 og 6-5. 

Historikk

23.06.12 – Avlest av e-verket. Målerstand 767 889 kWh. 

10.08.18 – Målerbytte. Målerstand 872 941 kWh. 

Krav

Klager avviser etterfakturerte krav på kr. 15 013,24 og kr. 21 027,03. 

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturerte krav.  

Klager viser til at det har vært registrert to abonnementer i hennes navn i periode 2008 til 2017. Klager anfører at det har vært problemer med innloggingssystemet etter at nettselskapet la om sine innlogginger, slik at både firmaabonnementet og det private abonnementet ble koblet på samme innlogging.  

Klager mener at hun ikke kan stilles ansvarlig. Klager påpeker at måleravlesning er rapportert inn via SMS, at det ikke fremgår av fakturaene fra kraftleverandøren at forbruket er stipulert og at det har gått 3 år uten at det er gitt beskjed om at måleren ikke er avlest.  

Klager viser til selskapets anførsel om at det sendt varsel om måleravlesning via e-post. Klager påpeker at denne e-postadressen tilhører et firma som opphørte en gang i 2015 og en gang i 2018. 

Klager anfører at de har fått beskjed om å forholde seg til kraftleverandøren. Klager påpeker at når måleravlesning er meldt inn, og de mottar en kvittering med teksten "takk for din avlesning", så antok klager at måleravlesning ble registrert.  

Klager avviser etterfakturerte krav.   

Skagerak Nett AS (SN) viser til at det ble avdekket et etterslep ved målerbytte den 10.08.18. Etterslepet skyldtes manglende avlesninger i perioden fra 23.06.15 til 10.08.18. 

SN anfører at det er utstedt varsel om måleravlesning per e-post hver måned. SN påpeker at de ikke har mottatt noen tilbakemelding om at e-postadressen er ugyldig. SN viser til at det fremgår av systemlogg at klager har logget inn flere ganger på "Min side". Dersom e-postadressen er feil, burde den være endret der. Alle kunder har ansvar for at den informasjonen som er registrert på kundeforholdet er riktig. 

SN viser til at det fremgår av fakturaene fra 23.06.15 til 01.09.16 at forbruket er stipulert. Etter 01.09.16 er det kraftleverandøren som er fakturautsteder.   

SN opprettholder sitt krav. 

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk.  

På bakgrunn av de foreliggende opplysninger legger nemnda til grunn at det ikke er registrert avlesninger i perioden mellom kundens avlesning den 23.06.15 og innklagedes avlesning ved målerbytte den 10.08.18. Forbruket ble derfor i mellomliggende periode stipulert. 

Klager har anført at hun har avlest måleren manuelt regelmessig og videresendt dette til sin kraftleverandør. Etter nemndas syn er det ikke påvist tilstrekkelige objektive holdepunkter for at klager har sendt inn måleravlesning til nettselskapet eller klagers kraftleverandør. 

I henhold til nettavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, jf. nettleieavtalen § 5-2. Se også forskrift av 11. mars 1999 nr. 301 om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester (avregningsforskriften) § 3-3. 

I denne saken foreligger det ikke noe brudd på nettselskapets plikter etter nettleieavtalen eller forskriften. Skagerak Nett AS har sendt klager månedlig påminnelse om måleravlesning per epostDisse har imidlertid ikke blitt mottatt av klager, da klagers e-postadresse ikke lenger var i bruk. Etter nemndas syn er det i kundens interesse å oppdatere kontaktinformasjon og informere energiselskapet om dette, og det er ikke urimelig å forvente at dette gjøres.   

Det faktiske forbruket er ikke omtvistet. Strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal klager betale for forbruket. Etterbetaling kan imidlertid ikke kreves for mer enn tre år tilbake i tid, jf. lov om foreldelse av fordringer § 2. Det følger av foreldelsesloven § 3 nr 1 at foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse, altså fra forfallstidspunkt. Ved løpende avtaleforhold innebærer dette at de enkelte terminer foreldes suksessivt etter hvert som tiden går, helt frem til foreldelse blir avbrutt på en av de måter som loven foreskriver i §§ 14-19. I denne saken ble foreldelse avbrutt da saken ble bragt inn for nemnda 20.03.19, jf foreldelsesloven § 16 nr 2 bokstav a. Det betyr at alle fakturaer for kraft og nettleie som hadde forfallsdato tidligere enn 20.03.16 må avskrives som foreldet. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 25. mai 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemdnas vedtak er rådgivende.