Sak: 19-266 Klage vedrørende etterfakturering – Skagerak Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering etter feilavlesning. Klager avviste etterfakturert krav. Klager påberopte seg god tro. Klager pekte på at han ikke har fått feilmelding ved innsendelse av måleravlesning. Klager hevdet at feilen var i systemet hos nettselskapet da systemet ikke har fanget opp feilavlesninger. Skagerak Nett AS viste til at i forbindelse med målerbytte ble det avdekket at det var meldt inn målerstand med ett siffer for lite siden målerbytte. Skagerak Nett AS hevdet at klager burde ha forstått at han betalte for lite strøm. Skagerak Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Skagerak Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering etter feilavlesning.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 6-5. 

Historikk

06.01.05 – Målerbytte.  

20.07.18 – Målerbytte. Målerstand 512 881 kWh. 

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr. 64 303,36 

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav.  

Klager påberoper seg god tro. Klager peker på at han ikke har fått feilmelding ved innsendelse av måleravlesning. Klager hevder at feilen er i systemet hos nettselskapet da systemet ikke har fanget opp feilavlesninger. Klager viser til at nettselskapet er kjent med slike feilavlesninger fra tidligere og mener at selskapet derfor burde ha gjort noe med systemet.  

Klager tilbakeviser selskapets anførsel om at han burde reagert på fakturert forbruk og anfører at han ikke har noe sammenligningsgrunnlag da han ikke har bodd i hytte eller hybel. 

Klager avviser etterfakturert krav.  

Skagerak Nett AS (SN) viser til at i forbindelse med målerbytte den 20.07.18 ble det avdekket at det er meldt inn målerstand med ett siffer for lite siden målerbytte den 06.01.05. 

SN anfører at det ikke har vært mulig å avdekke at klager har lest av ett siffer for lite da klager har lest av måleren jevnt og det ikke har vært noen store avvik i forbruket som er rapportert inn.  

SN mener at klager burde ha forstått at han betalte for lite strøm. SN viser til at forbruk i den størrelsesorden klager har betalt i alle år tilsvarer en liten hytte eller hybel, og mener at klager burde ha tatt kontakt for å høre om noe kunne være feil.  

SN har tatt hensyn til foreldelsesfristen på 3 år og avskrevet 68 180 kWh som foreldet. 

SN opprettholder sitt krav.   

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering som følge av feilavlesning av måler. 

I henhold til Standard Netteleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. 

Slik denne saken er opplyst, legger nemnda til grunn at avregningsfeilen skyldes feil avlesning av måleren. Klager har levert målerstand uten å ta med det siste sifferet, noe som medfører at innrapportert forbruk er ca. 1/10 av målt, reelt forbruk. Når forbruket reduseres med 90% vil det gi en oppfordring til å reagere. En nærmere vurdering av klagers aktsomhet er dog ikke nødvendig da avregningsfeilen uansett ikke kan tilskrives nettselskapet. Nettselskapet har krav på etterbetaling etter § 6-5 uavhengig av hva kunden har forstått. 

Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt, og i henhold til avtalebestemmelsene skal kunden betale for forbruket. 

Skagerak Nett AS har anført at merforbruket er fordelt over hele feilperioden. Nemnda viser til at denne løsningen er i tråd med nemndas praksis i tidligere saker.  

Nemnda bemerker for øvrig at det kan synes rimelig at klager tilbys en nedbetalingsplan i denne saken. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 25. mai 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.