Sak: 19-381 Klage vedrørende etterfakturering – Lyse Elnett AS

Saken gjaldt etterfakturering av ikke fakturert forbruk. Klager avviste fakturert forbruk. Klager anførte at nettselskapet ikke klarer å dokumentere kravet og mente at fremlagt dokumentasjon var uforståelig. Klager anførte at nettselskapet har vært klar over at det ikke var kommunikasjon med måleren og påpekte at nettselskapet ikke har varslet om dette. Lyse Elnett AS viste til bilde av tidligere måler og anførte at bildet beviser at målerstand som ble avlest ved målerbyttet var korrekt. Lyse Elnett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Lyse Elnett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering av ikke fakturert forbruk.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-4.  

Historikk

01.11.18 – Fjernavlest. Målerstand 52 052 kWh.  

21.03.19 – Målerbytte. Avlest av e-verket. Målerstand 59 351 kWh. 

Krav 

Klager avviser fakturert forbruk på 1 099 kWh.  

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav for perioden 01.11.18 til 21.03.19. 

Klager anfører at nettselskapet ikke klarer å dokumentere kravet og mener at fremlagt dokumentasjon er uforståelig. Klager påpeker at nettselskapet ikke har dokumentert startpunktet for verifisert måling ved installasjon av måler og sluttpunktet ved målerbyttet. 

Klager anfører at nettselskapet har vært klar over at det ikke var kommunikasjon med måleren og påpeker at nettselskapet ikke har varslet om dette eller sendt påminnelse om måleravlesning.  

Klager reagerer på registrert forbruk og anfører at det ikke er tatt stilling til tidligere års forbruk i samme periode eller at måleren kan ha hatt en systematisk feil over et mye lengre tidsintervall. Klager sier at i tidsperioden hvor det ikke var kommunikasjon med måleren, så har klager vært bortreist og det har vært lite strømforbruk i boligen.  

Klager stiller spørsmål ved at det er han som må påkoste kontroll av måleren.  

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.  

Klager avviser fakturert forbruk.  

Lyse Elnett AS (Lyse) viser til at det ikke var kommunikasjon med måleren i perioden fra 01.11.18 til 21.03.19. Det var da fakturert for et stipulert forbruk. Da Lyse oppdaget at det ikke var kommunikasjon med måleren, ble det sendt ut montør til klager for å bytte måler.  

Lyse viser til bilde av tidligere måler og anfører at bildet beviser at målerstand som ble avlest ved målerbyttet er korrekt.  

Lyse anfører at det er informert til klager at måleren kunne testes hvis det er tvil fra kundens side om måleren har målt korrekt.  

Lyse anfører at målerstand ikke fremgår av faktura da klager blir fakturert for reelt forbruk per time. Fakturert forbruk blir fordelt på gjeldende periode og på faktura vil da prisen per kWh være gjennomsnittspris, ikke faktisk pris. Lyse opprettholder sitt krav.   

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Tilsvarende i § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil med mindre nettkunden var i aktsom god tro.

Slik saken er opplyst legger nemnda til grunn at det har vært en fjernavlesningsmåler i anlegget, men at denne ikke fungerte. Måleverdier har derfor ikke blitt innhentet og registrert i selskapets kunde- og faktureringssystem. Feilen tilskrives nettselskapet.

Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at forbruket ble stipulert. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på at klager fikk informasjon om at forbruket var fjernavlest i de løpende fakturaene. Videre har nemnda lagt vekt på at fakturert forbruk representerer et påregnelig forbruk. Nemnda mener på denne bakgrunn at klager har vært i aktsom god tro og at Lyse Elnett AS derfor ikke har rett til å etterfakturere differansen mellom stipulert og faktisk forbruk.

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis medhold.

Oslo, 7. desember 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Thomas Åtland Ellefsen, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.