Sak: 19-780 Klage vedrørende etterfakturering – Skagerak Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering på grunn feilkoblet måler. Klager avviste etterfakturert krav. Klager påberopte seg aktsom god tro. Klager anførte at det ikke har vært noen alarmerende endringer og at han ikke har hatt grunn til å reagere på faktureringen. Klager sier også at prisendringer har kompensert for feilavlest forbruk. Skagerak Nett AS påpekte at de har vært uvitende til endringen i klagers anlegg og hevdet at de ikke kan lastes for feilen som oppsto. Skagerak Nett AS hevdet derfor at feilen ikke kan tilskrives nettselskapet. Skagerak Nett AS anførte at klager burde ha reagert når forbruket plutselig ble redusert til 0 kWh forbruk. Skagerak Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Skagerak Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering på grunn av feilkoblet måler. 

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-4. 

Historikk

23.03.18 – Målerbytte. Installasjon om AMS-måler.  

15.02.19 – Kontroll av måler.  

Krav 

Klager avviser etterfakturert krav på kr. 8 936,61. 

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav. Klager viser til at sikringsskapet ble oppgradert med nye automatsikringer den 23.08.18. Klager anfører at feilen oppsto enten ved installasjon av måleren eller i forbindelse med oppgradering av sikringsskapet.  

Klager kontaktet installatøren som oppgraderte sikringsskapet og fikk opplyst at de har en standard rutine for å sjekke måleren etter et arbeid. Videre ble det opplyst at det er enkelt å se feil på displayet på måleren og at det er lite sannsynlig at det skulle ha skjedd en feilkobling uten at dette har blitt oppdaget. Klager sier at det også ble påpekt at det er merkelig at måleren ble skiftet når årsaken til feilen var ombytting av to kabler og viser at det ikke foreligger noen rapport om målerens tilstand ved målerbyttet.  

Klager mener at selv om det ikke er opplagt når feilen oppsto, så burde nettselskapet ha oppdaget feilkoblingen på et tidligere tidspunkt. 

Klager stiller spørsmål ved om måleverdiene er pålitelig da måleren har vært feilkoblet.  

Klager påberoper seg aktsom god tro. Klager anfører at det har vært en automatikk i kontroll før målerbyttet. Avlest målerstand ble innrapportert på selskapets nettsider. Klager påpeker at det ikke har vært avvik ut over normale forbruksvariasjoner og at han ikke har opplevd at det har vært en feil på måleren eller andre uoverensstemmelser som har krevd videre undersøkelser. Klager anfører at han har avtalegiro og efaktura og at han derfor ikke har merket at det var noe feil med måleren.  

Klager viser til selskapets anførsel om 0 kWh forbruk og påpeker at det ikke fremgår av utstedte fakturaer at det har vært 0 kWh forbruk. Klager sier at det ikke har vært noen alarmerende endringer og at han ikke har hatt grunn til å reagere på faktureringen. Klager sier også at prisendringer har kompensert for feilavlest forbruk.  

Klager mener at Skagerak Nett AS har brukt uakseptabel lang tid på detektering av feilen og på saksbehandlingen etter at feilen ble korrigert. Klager avviser etterfakturert krav.  

Skagerak Nett AS (SN) viser til i forbindelse med kontroll av måler den 15.02.19 ble det avdekket av måleren var feilkoblet på den ene fasen. Korrigert forbruk tar utgangspunkt i perioden 23.03.18 til 15.02.19.  

SN viser til at ved målerbytte den 23.03.18 ble den nye måleren koblet opp på akkurat samme måte som den gamle måleren. SN påpeker at det ikke skjer en endring i forbruket før etter 20.08.18. 

SN anfører at de ikke har mottatt melding fra installatør i forbindelse med at det er gjort et arbeid hos klager den 21.08.18. SN påpeker at de har vært uvitende til endringen i klagers anlegg og mener at de ikke kan lastes for at feilen som oppsto. SN hevder derfor at feilen ikke kan tilskrives nettselskapet.  

SN mener at klager burde ha reagert når forbruket plutselig ble redusert til 0 forbruk i perioden 21.08.18 til 15.02.19 og påpeker at det kun ble fakturert for 7 607 kWh. SN hevder at klager ikke har vært i aktsom god tro. SN opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering etter feilkoblet måler.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

I denne saken legger nemnda på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at det var feil fasetilknytning til måleren som forårsaket at Skagerak Nett AS ikke fikk de data de trengte for å fakturere reelt forbruk.

I denne saken er det uklart hvem som har utført feilkoblingen. Etter nemndas syn er det dog ikke nødvendig å vurdere hvem som har utført feilkoblingen da klager uansett ikke kan anses å ha vært i aktsom god tro. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på at klager ble fakturert for 0 kWh i perioden fra 21.08.18 til 15.02.19, og da kan den gode tro ikke anses aktsom.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 7. desember 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Lars Lima, Energi Norge

Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.