Sak: 19-786 Klage vedrørende etterfakturering – Skagerak Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering etter feilkoblet måler. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at Skagerak Nett AS burde ha oppdaget feilkoblingen i 2008 og at det burde vært en praksis å kvalitetssikre nye anlegg. Klager anførte at måleravlesning var innrapportert fortløpende og at målerstand var kontrollert i forhold til innsendte verdier. Klager hevdet at han ikke hadde noen forutsetninger for å vite at måleren var feilkoblet eller vite hvor mye strøm som ble brukt i boligen. Skagerak Nett AS anførte at de ikke har hatt mulighet til å kunne oppdage feilkoblingen tidligere da det aldri har vært kontroll av måleren eller noe målerbytte i feilperioden. Skagerak Nett AS påpekte at klager burde vite at forbruket skulle øke etter omlegging av anlegget. Skagerak Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Skagerak Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering etter feilkoblet måler.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-4.  

Historikk  

01.03.19 – Feilkobling korrigert.  

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr. 17 342,21. 

Partenes anførsler

Klager avviser etterfakturert krav for perioden 26.09.13 til 01.03.19. 

Klager viser til at det ble montert et nytt sikringsskap i 2008 i forbindelse med omlegging til 3 fase anlegg. Klager hevder at Skagerak Nett AS hadde kunnskap om omleggingen ettersom de skiftet ledning inn til boligen. Klager stiller spørsmål ved at feilkoblinger ikke er oppdaget på et tidligere tidspunkt. Klager mener at Skagerak burde ha oppdaget feilkoblingen i 2008 og at det burde være en praksis å kvalitetssikre nye anlegg. 

Klager anfører at måleravlesning er innrapportert fortløpende og at målerstand er kontrollert i forhold til innsendte verdier. Klager mener at han ikke hadde noen forutsetninger for å vite at måleren var feilkoblet eller vite hvor mye strøm som ble brukt i boligen.  

Klager stiller spørsmål ved at nettselskapet har stipulert forbruket og at han har mottatt en liste over perioder med ekstra beløp. Klager stiller også spørsmål ved om forbruket var korrekt før omleggingen.  

Klager mener det er urimelig at han skal stilles ansvarlig da arbeidet med måleren er utført av en godkjent el-montør.  

Skagerak Nett AS (SN) viser til at i forbindelse med installasjon av AMS-måler ble det avdekket at måleren var feilkoblet. Skagerak av den oppfatning at når en kunde engasjerer en installatør for å utføre arbeid på eget anlegg, er dette et forhold mellom kunden og installatør. Det er ikke nettselskapet som har begått en feil i dette tilfellet.  

Skagerak anfører at måleren som var koblet opp i 1999 og som var installert hos klager frem til omleggingen var en gammel mekanisk måler. Denne måleren var en 1-fase måler og Skagerak mener derfor at denne ikke var feilkoblet.  

Skagerak anfører at det historiske forbruket før omleggingen er mer lik forbruket etter feilrettingen den 01.03.19. Skagerak viser til at klager har hatt et årsforbruk på ca 28 000 kWh før 2008 og etter feilrettingen ca 33 000 kWh. Skagerak påpeker at 1/3 av forbruket ikke er målt.  

Skagerak anfører at de ikke har hatt mulighet til å kunne oppdage dette tidligere da det aldri har vært kontroll av måleren eller noe målerbytte i feilperioden. Måleren har vært avlest fortløpende og det har derfor ikke vært store avvik på forbruket. Skagerak mener at klager burde vite at forbruket skulle øke etter omleggingen.  

Skagerak har benyttet markedspris med ett øre i påslag ved utregningen. Det er benyttet gjeldende priser i feilkoblingsperioden. Skagerak opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering på grunn av feilkoblet måler.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet kreve etterbetaling for den tid målerfeilen kan ettervises. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Tilsvarende i § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil med mindre nettkunden var i aktsom god tro.

Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at måleren var feilkoblet av klagers elektroinstallatør noe som forårsaket at Skagerak Nett AS ikke fikk de data de trengte for å fakturere reelt forbruk. Når en kunde engasjerer en installatør for utføre arbeid på eget anlegg, er kunden ansvarlig ovenfor nettselskapet for at installatøren fullfører oppdraget ved innsendelse av ferdigmelding. Når installatøren, som har et selvstendig ansvar for sitt eget arbeid, har gjort en feil, vil dette være et forhold mellom kunden og installatør. Det er ikke begått feil av nettselskapet og de har anledning til å etterfakturere i henhold til § 5-4. Klagers gode tro har i et slikt tilfelle ingen betydning for vurderingen.

Nettselskapet har hensyntatt foreldelseslovens regler, og har avskrevet 33 121 kWh som foreldet. Det gjenstående ikke foreldede forbruket har nettselskapet krav på å få etterbetalt.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 7. desember 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Lars Lima, Energi Norge

Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.