Sak: 20-229 Klage vedrørende fakturering – Elvia AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager avviste fakturerte krav. Klager hevdet at Elvia AS har dobbeltfakturert ham ved flere anledninger. Klager reagerte på den uoversiktlige faktureringen som har pågått over en lengre periode. Elvia AS opplyste at de mottok melding fra kraftleverandør om en ny kunde på klagers anlegg, og derfor ble det opprettet en opphørsfaktura og deretter ble det avdekket at det var en feilinnmelding. Elvia AS erkjente at det kan ha skapt uoversiktlige faktureringer for klager, men opprettholdt sitt krav da korreksjonen for nettleie og strøm var korrekt utført. Klager ble enstemmig gitt delvis medhold.

Elvia AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om fakturering.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 1-2.  

Historikk 

2013 – Kundeforhold opprettet.  

03.05.18 – Klager oppretter kundeforhold hos kraftleverandør Hafslund Strøm AS 

26.08.19 – Elvia mottar melding fra kraftleverandør om ny kunde på anlegget 

Krav

Klager avviser fakturerte krav.  

Partenes anførsler

Klager anfører at han har betalt de fakturerte krav som er rettmessige og krever at de øvrige utestående fakturaene krediteres. Klager hevder at Elvia AS har dobbeltfakturert han ved flere anledninger.  

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende. Klager reagerer på den uoversiktlige faktureringen som har pågått over en lengre periode. Klager hevder at faktura på kr 2276,23 er betalt, men at selskapet sender den samme faktura for samme periode gjentatte ganger.  

Klager avviser fakturerte krav.  

Elvia AS (Elvia) opplyser at de den 26.08.19 mottok melding fra kraftleverandør om en ny kunde på klagers anlegg, og derfor ble det opprettet en opphørsfaktura på kr 128,98 til klager. Deretter ble det avdekket at det var en feilinnmelding. Den 04.11.19 ble det derfor opprettet nytt kundeforhold på klagers anlegg og det ble utstedt to nettleiefakturaer – kr 271,99 for perioden 01.10.19-31.10.19 samt kr 441,59 for perioden 01.11.19-30.11.19. Disse ble kreditert den 22.12.10, og beløpene ble overført klagers strømleverandør.  

Elvia mener at kundeforholdet i sin helhet er annullert hos dem, og at det igangsettes på nytt på klagers opprinnelige kundeforhold. Det ble da sendt faktura på kr. 1486,80 til klagers kraftleverandør, og etter dette er det vanlige månedlige faktureringer som er tilsendt klager.  

En lignende situasjon som nevnt ovenfor gjentar seg i perioden 27.08.19 til 31.12.19, hvor det fakturerte beløp var kr 2 276,28.  

Elvia erkjenner at dette kan ha skapt uoversiktlige faktureringer for klager, men opprettholder sitt krav da korreksjonen for nettleie og strøm er korrekt utført. Elvia hevder også at klager har fått godskrevet alle sine innbetalinger. 

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om fakturering etter feilinnmelding. 

Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at klager ble feilutmeldt den 26.08.19 etter feilinnmelding av en annen kunde. Elvia AS har erkjent ansvar for feilinnmeldingen og korrigert i sine systemer.  

Nemnda er enig med klager i at fremlagte fakturaer, samt oversikt over krediteringer og krav, gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaene. Ut fra den fremlagte dokumentasjon er heller ikke nemnda i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt. Nemnda oppfordrer derfor Elvia AS til å redegjøre på ny overfor klager på en oversiktlig måte for fakturert krav, slik at klager får sikkerhet for at det er korrekt forbruk som blir fakturert. 

Nemndas konklusjon er at klager gis delvis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis delvis medhold. 

Oslo, 23. august 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.