Sak: 20-238 Klage vedrørende etterfakturering – Elvia AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager er uenig i fakturert krav. Klager hevdet at hun var blitt fakturert dobbelt. Klager hevdet at kompensasjon som ble utbetalt var tilbakebetaling for urettmessige innkrevde beløp. Elvia AS erkjente at saken var kompleks, og har forståelse for at klager har opplevd faktureringen som uoversiktlig. Elvia AS hevdet at klager er kompensert mer enn faktiske krav. Elvia AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Elvia AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om fakturering. 

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5. 

Historikk 

06.01.14 – Utleier bestiller strøm for klager fra 18.12.13 

12.11.19 – Korrigering av fakturaer tilbake til 18.12.13 

28.09.18 – Kundeforhold opprettes ved feiltagelse. 

Krav

Klager er uenig i fakturerte krav.  

Partenes anførsler

Klager viser til at det er blitt feilfakturert.  

Klager hevder at hun er blitt fakturert dobbelt, både for eget forbruk og for naboens forbruk. Klager stiller spørsmål ved at det er utstedt fakturaer med samme faktureringsperiode og forskjellige beløp.  

Klager hevder at kompensasjonen som ble utbetalt er tilbakebetaling for urettmessige innkrevde beløp, og mener at denne utbetalingen ikke er tilstrekkelig for å avslutte saken. 

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende og anser seg diskriminert av nettselskapet. 

Elvia AS (Elvia) opprettholder krav på kr 3 438,78 som skal betales til kraftleverandør, og at det samme beløp da skal godskrives til selskapets nettleiefaktura for mai 2020.  

Elvia erkjenner at saken er kompleks, og har forståelse for at klager har opplevd faktureringen som uoversiktlig. Dog mener selskapet at klager er blitt kompensert mer enn faktiske krav, og mener derfor at saken er løst. 

Elvia har fremsatt et forlikstilbud til klager og hevder at forlikstilbudet ble akseptert per telefon. Elvia kompenserte avtalt beløp og sendte en oppsummering av saken til klager. Klager tok da på nytt kontakt og mente saken ikke var løst. 

Ved korrigering av 12.11.19 ble forbruk korrigert, og det ble regnet ut differansen i forbruk i perioden 18.12.13 til 12.11.19. Elvia mener at klager har betalt 2 774 kWh for lite i perioden, og påpeker at dette ikke ble etterfakturert. Elvia opplyser om at det ble opprettet et kundeforhold fra 28.09.18 ved en feil, men at det fakturerte ble kreditert.  Dette gjaldt perioden 28.09.18-12.11.19, og forbruket var målt til 2099 kWh.  

Elvia opplyser at klager ble kompensert for feilfakturering av 2099 kWh, og at klager hadde 2 031,26 til gode som ble utstedt 07.01.20. Elvia opplyser at klager i perioden betalte kr 2 610,59. Denne innbetalingen ble brukt til å dekke tre ulike fakturanumre. 

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om fakturering.  

Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at det ble opprettet et kundeforhold ved en feil i perioden fra 28.09.18 til 12.11.19. Elvia har erkjent ansvar og korrigert i sine systemer.  

Nemnda er enig med klager i at fremlagte fakturaer, samt oversikt over krediteringer og krav, gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaene.  

Elvia har imidlertid redegjort for eventuelle feil/misforståelser og vist til at klager ble kompensert for feilfaktureringen. Etter nemndas syn er disse forholdene oppklart og redegjort for på en tilfredsstillende måte. Klager har ikke sannsynliggjort at det er noen feilfakturering eller annet som ikke har blitt korrigert fra Elvias side. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 23. august 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.