Sak 20-270: Klage vedrørende fakturering – Fjordkraft AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering og faktureringsgrunnlag. Klager hevdet at det var feilfakturert og krevde dette tilbakebetalt. Klager krevde at det fremlegges en oppstilling som viste alle tall i den omtvistede faktura. Fjordkraft AS viste til utstedte fakturaer og påpekte at det ikke ble fakturert for strøm. Fjordkraft anførte at dette skyldtes at de ikke har fått inn forbruket tidligere. Fjordkraft opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Fjordkraft AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om fakturering og faktureringsgrunnlag.  

Regelverk

Standard kraftleveringsavtale § 2-2.  

Krav

Klager hevder at det er feilfakturert kr 7 505 og krever dette tilbakebetalt.  

Partenes anførsler

Klager anfører at det er feilfakturert over en lenger tid.   

Klager mener at kostnaden for Elhubs totalforbruk er kr 15 084, mens klager har betalt kr 22 589 til selskapet i perioden 01.01.19 til 01.04.20. Klager hevder at det er betalt kr. 7 505 for mye og krever dette tilbakebetalt.   

Klager krever at det fremlegges en oppstilling som viser alle tall i den omtvistede faktura, hvor prisene som er avtalt etter strømavtalen kalt spot kraft skal brukes. Klager mener at faktura på kr 13 268,96 for perioden 31.08.19 til 01.04.20 ikke er tilstrekkelig dokumentert.   

Fjordkraft AS (Fjordkraft) anfører at det er fakturert for strøm fra 31.08.19 til 01.04.20. Dette skyldes at Fjordkraft ikke har mottatt forbruket tidligere. Fjordkraft viser til utstedte fakturaer i denne perioden og påpeker at det ikke ble fakturert for strøm.  

Fjordkraft anfører at fakturert krav gjelder strøm og nettleie for en anleggsadresse for januar, februar og mars, samt nettleie for en annen anleggsadresse for januar, februar og mars, i tillegg til strøm fra 31.08.19 til 01.04.20.  

Fjordkraft opprettholder sitt krav.   

Skagerak Nett AS (Skagerak) anfører at de kun har oversikt over forbruk på den andre anleggsadressen. Skagerak viser til at det ikke er oppdaget spesielle avvik i forbruket, men det er korrigerte timesverdier i to av periodene grunnet manglende kontakt med måler, som har ført til at timesverdier er korrigert i neste periode.  

Nemnda ser slik på saken:  

Saken gjelder uenighet om fakturering.   

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm.  

Nemnda er enig med klager i at fremlagte fakturaer gjør det vanskelig å få oversikt over og forstå underlaget for fakturaene. Ut fra den fremlagte dokumentasjon er heller ikke nemnda i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt.   

Elklagenemndas sekretariat har oppfordret Fjordkraft i brev av 19.11.20 og i e-poster av 06.01.21, 19.04.21 og 06.07.21 til å gi en uttalelse i saken. Noen uttalelse er ikke innkommet. Når Fjordkraft velger å ikke komme med en uttalelse i saken fremstår det klart for nemnda at den bevistvil som da oppstår må gå ut over Fjordkraft.   

På bakgrunn av at nemnda ikke er i stand til å danne en oppfatning om det er fakturert korrekt og Fjordkraft ikke har fremlagt en redegjørelse av saken, legger nemnda til grunn at det er fakturert kr. 7 505 for mye.   

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis medhold. 

Oslo, 27. september 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.