Sak: 20-303 Klage vedrørende fakturering – Hafslund Strøm AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager bestred opphørsfaktura. Klager anførte at han ikke skal bære ansvar for manglende måleravlesninger. Klager viste til korrespondanse med netteier hvor det fremgår at netteier har mottatt avlesninger fra klager, men at det har vært treghet hos Hafslund Strøm AS med å innhente informasjonen fra netteier. Hafslund Strøm AS viste til at klager stod oppført med et profilmålt anlegg. Hafslund Strøm AS anførte at de har fakturert etter de verdier de har mottatt fra klagers netteier. Hafslund Strøm AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Hafslund Strøm AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om fakturering. 

Regelverk

Standard kraftleveringsavtale § 2-2. 

Historikk

09.03.18 – Kundeforhold opprettet.  

30.03.20 – Leverandørbytte. Kundeforhold avsluttet.  

16.04.20 – Kundeforhold opprettet igjen.  

20.04.20 – Leverandørbytte. Kundeforhold avsluttet.  

Krav

Klager bestrider opphørsfaktura på kr 3 467,26. 

Partenes anførsler

Klager anfører at han ikke skal bære ansvar for manglende måleravlesninger. Klager viser til korrespondanse med netteier hvor det fremgår at netteier har mottatt avlesninger fra klager, men at det har vært treghet hos Hafslund med å innhente informasjonen fra netteier.  

Klager avviser Hafslunds påstand om at han har erkjent lignende problemer hos tidligere strømleverandører, og mener det siktes til hans informasjon om problemer med tidligere leverandør på grunn av bruddgebyr.  

Klager reagerer på at Hafslund har sendt kravet videre i innkrevingsprosessen når kravet er bestridt, og mener dette underbygger hans anførsler om at Hafslund ikke har opptrådt i tråd med god forretningsskikk.  

Klager bestrider fakturert opphørsfaktura.  

Hafslund Strøm AS (Hafslund) viser til at klager stod oppført med et profilmålt anlegg i perioden 09.03.18 til 30.03.20. Avtalen ble avsluttet grunnet et leverandørbytte. Deretter ble klager på nytt kunde fra 16.04.20 og frem til 20.04.20. 

Hafslund anfører at de kun har fakturert etter de verdier de har mottatt fra klagers netteier. Det hevdes at klager ikke har sendt inn jevnlige måleravlesninger til sin netteier, og at dette har ført til stipulerte avregninger av forbruk. Hafslund opplyser at dette førte til et etterslep av forbruk i forhold til faktisk forbruk.  

Hafslund mener at klager har erkjent at manglende måleravlesning også har vært et problem hos tidligere strømleverandører. 

Hafslund opprettholder sitt krav. 

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om fakturering. 

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm. 

Klager anfører at Hafslund Strøm AS har gjort en feil ved måleravlesning og ved innhenting av forbruk fra Elhub. Hafslund Strøm AS har redegjort for eventuelle feil/misforståelser og anfører at det faktureres kun ut fra avlesningsverdier mottatt fra netteier. Etter nemndas syn er disse forholdene oppklart og redegjort for på tilfredsstillende måte. Klager har ikke sannsynliggjort at det er noen feilfakturering.  

Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal klager betale for forbruket. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 23. august 2021

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.