Sak: 20-361 Klage vedrørende etterfakturering – Hammerfest Energi Nett AS

Saken gjaldt uenighet om etterfakturert forbruk. Klager avviste etterfakturert krav. Klager hevdet at nettselskapet har brutt varslingsplikten ved å ikke å varsle om feil eller mangler ved anlegget. Klager påberopte seg å ha vært i god tro om at faktureringen de mottok var korrekt, og anførte at han ikke kan lastes for en feil som nettselskapet og deres montørfirma bør regnes ansvarlige for. Klager anførte også at han ikke har hatt noen muligheter til å oppdage feilen og påpekte at dette var en feil som nettselskapet og deres leverandør må ta seg i mellom. Hammerfest Energi Nett AS erkjente at det ved målerbyttet ble gjort en feil av montør som medførte at feil målernummer ble installert i klagers målepunkt. Hammerfest Energi Nett AS opprettholdt etterfakturert krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Hammerfest Energi Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om etterfakturert forbruk.  

Regelverk

Standard nettleieavtale §§ 5-6 og 6-5.  

Historikk 

18.10.16 – Målerbytte til AMS-måler  

28.10.19 – Feil vedr. registrering av målepunkt oppdaget  

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr 14 966,05.  

Partenes anførsler 

Klager reagerer på etterfakturert krav.   

Klager hevder at nettselskapet har brutt varslingsplikten som er hjemlet i Standard nettleieavtale §5-6 ved å ikke varsle om feil eller mangler ved anlegget.   

Klager påberoper seg å ha vært i god tro om at faktureringen de mottok var korrekt, og mener at han ikke kan lastes for en feil som nettselskapet og deres montørfirma bør regnes ansvarlige for. Klager mener at han har handlet i aktsom god tro gjennom hele etterfaktureringsperioden, og mener selskapets etterfakturering er urimelig og ikke i tråd med vilkårene for dette i Standard nettleieavtale §6-5.   

Klager anfører at han ikke har hatt noen muligheter til å oppdage feilen og påpeker at dette er en feil som nettselskapet og deres leverandør må ta seg i mellom. Klager påpeker at dette er en automatisk strømmåler som det ikke er nødvendig å avlese, samt at han ikke har mottatt tilbakemelding fra nettselskapet om at det var feil i avregningen.    

Klager avviser etterfakturert krav.  

Hammerfest Energi Nett AS (Hammerfest Energi)erkjenner at det ved målerbyttet i 2016 ble gjort en feil av montør som medførte at feil målernummer ble installert i klagers målepunkt. Begge målerene har vært standmålt, og har levert reelle avlesninger frem til 01.10.18. Etter denne dato og frem til feil oppdages, blir forbruket timesavregnet. Verdiene ble ikke hentet inn, noe som har medført stipulering av forbruk. Stipulering var lavere enn faktisk avlest forbruk både før og etter denne perioden. Hammerfest Energi avviser derfor klagers påstand om at han er blitt overfakturert.  

Hammerfest Energi har ingen forklaring på hvorfor varslingsplikten i henholdt til standard nettleieavtale §5-6 ikke er fulgt, men opprettholder sitt etterfakturerte krav innenfor de tre årene som det kan etterfaktureres for i henhold til Standard nettleieavtale §6-5.  

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk.  

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. 

Nemnda legger til grunn at det ble foretatt et målerbytte den 18.10.16. Hammerfest Energi har erkjent at det ved målerbyttet ble gjort en feil av montør som medførte at feil målernummer ble installert i klagers målepunkt. Etter nemndas syn kan avregningsfeilen tilskrives Hammerfest Energi. 

Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at forbruket ble stipulert. Nettleieavtalen legger bevisbyrden på innklagede. Elklagenemndas sekretariat har oppfordret Hammerfest Energi i brev av 04.09.20 til å legge frem kopi av utsendte fakturaer i tvisteperioden. Dette er ikke innkommet. Når Hammerfest Energi velger å ikke komme med denne dokumentasjonen fremstår det klart for nemnda at den bevistvil som da blir skapt må gå ut over Hammerfest Energi. Nemnda mener på denne bakgrunn at klager har vært i aktsom god tro og at Hammerfest Energi derfor ikke har rett til å etterfakturere differansen mellom stipulert og faktisk forbruk. 

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis medhold. 

Oslo, 23. august 2021

Ragnar Lindefjeld, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.