Sak: 20-319 Klage vedrørende avtalevilkår – Hafslund Strøm AS

Saken gjaldt uenighet om avtalevilkår i tilknytning til faktureringsmetode. Klager bestred krav om fakturagebyr, og krevde refusjon av innbetalte gebyrer. Klager anførte at Hafslund Strøm AS bør informere sine kunder om faktureringsmetoden ved oppstart av avtale. Klager påpekte at Hafslund Strøm AS burde visst at han ønsket fakturering elektronisk da det var dette klager hadde før han flyttet. Hafslund Strøm AS anførte at det var klagers ansvar å opprettet elektronisk fakturering for å unngå fakturagebyr og avviste klagers krav. Hafslund Strøm AS erkjente at klager tidligere hadde fakturering via e-post på forrige bostedsadresse, men hevdet at faktureringsmåte ikke automatisk følger klager ved flytting. Hafslund Strøm AS avviste klagers krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Hafslund Strøm AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om avtalevilkår i tilknytning til faktureringsmetode.  

Regelverk

Standard kraftleveringsavtale § 1-2.  

Historikk

18.02.20 – Kundeforhold opprettet.   

Krav

Klager bestrider krav om fakturagebyr, og krever refusjon av innbetalte gebyrer.  

Partenes anførsler

Klager anfører at Hafslund bør informere sine kunder om faktureringsmetoden ved oppstart av avtale. Klager mener at det ikke er hans ansvar som kunde å forsikre seg om hvilken faktureringsmetode som blir benyttet, og mener Hafslund må forhøre seg med kunder om hva de ønsker ved oppstart av leveranse.   

Klager mener at Hafslund burde visst at han ønsket fakturering elektronisk, da det var dette klager hadde før han flyttet. Klager avviser selskapets anførsler om at det er kundens ansvar å ta kontakt om en spesiell faktureringsmetode.  

Klager bestrider krav om fakturagebyr, og krever refusjon av innbetalte gebyrer.   

Hafslund Strøm AS (Hafslund) anfører at det er klagers ansvar å opprette elektronisk fakturering for å unngå fakturagebyr, og avviser derfor klagers krav om refusjon av fakturagebyr.  

Hafslund opplyser om at det er standard prosedyre hos dem å sende faktura per post, med mindre kunder spesifikt ber om noe annet. Hafslund påpeker at det kan skape forvirring for kunder å eksempelvis motta en faktura på e-post uten å ha oppgitt et ønske om dette.    

Hafslund erkjenner at klager tidligere hadde fakturering via e-post på sin forrige bostedsadresse, men hevder at faktureringsmåte ikke automatisk følger klager ved flytting. Det opplyses at faktureringsmetoden ble endret til elektronisk fakturering ved klagers første henvendelse.   

Hafslund avviser klagers krav.   

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om avtalevilkår i tilknytning til faktureringsmetode. 

Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at klager har inngått en strømavtale hos Hafslund Strøm AS. Kunden mottar et månedlig fakturagebyr dersom det ikke opprettes eFaktura eller faktura per e-post. 

I denne saken har Hafslund Strøm AS ikke fakturert klager for papirgebyr ved første papirfaktura. Nemnda legger særlig vekt på at det fremgår tydelig av første papirfaktura at det må opprettes e-post-faktura eller eFaktura for å slippe fakturagebyr på kr. 69. Nemnda bemerker at papirfakturagebyr har en saklig begrunnelse ved at det kompenserer kostnader knyttet til utskrift og utsendelse av papirfaktura. Dersom klager vil unngå dette gebyret, har Hafslund Strøm AS gitt klager to alternativer for å få faktura tilsendt; ved e-post eller eFaktura. Etter nemnda syn har Hafslund Strøm AS gitt klager en mulighet til å komme med ønsket faktureringsmetode dersom han vil unngå gebyret. Nemnda kan ikke se at Hafslund Strøm AS kan klandres eller holdes ansvarlig for at klager ikke har valgt en annen faktureringsmetode. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 23. august 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.