top of page

Om oss

Nemnda behandler klager som springer ut av kontraktsforhold mellom energiselskap og forbrukere. Med energiselskap menes nettselskap og kraftleverandør.  

Edison pærer
  • Elklagenemnda består av nemnda og sekretariatet. Nemnda har to representanter oppnevnt av Forbrukerrådet og to representanter oppnevnt av energiselskapene. Nemnda ledes av en uavhengig jurist.

    Nemndsrepresentantene er:

    Leder Henrik E. Kolderup ved Borgarting lagmannsrett. Stedfortreder er Ragnar Lindefjeld ved Borgarting lagmannsrett. Nemndsleder og varaleder mottar godtgjørelse fra Elklagenemnda.

    Medlemmene Thomas Iversen og Gustav Norman, begge fra Forbrukerrådet.

    Medlemmene Astrid Margrethe Hilde fra Glitre Nett AS og Lars Lima fra Lnett AS. Varamedlemmer er Gry Pedersen fra Noranett AS og Susanne Grue Holberg fra Tensio TN AS.

    Sekretariatet:

    Elklagenemnda har et fast sekretariat med ansvar for saksforberedelsen. Sekretariatets medlemmer forholder seg nøytralt og kan ikke gi forhåndsuttalelser i konkrete klagesaker. Sekretariatets oppgaver består i å forberede hver enkelt klagesak til realitetsbehandling i nemnda og å veilede partene i klagebehandlingen. Medlemmene mottar godtgjørelse fra Elklagenemnda.

    Sekretariatet består av fungerende sekretariatsleder og jurist Ida Skogheim og to saksbehandlere.

  • Elklagenemndas avtale og vedtekter er fastsatt i samsvar med forskrift om klageorganer for forbrukersaker og godkjent av Barne- og familiedepartementet i henhold til godkjenningsloven. Vedtektene tredde i kraft den 15. desember 2023.

  • Dersom du ønsker å sende inn en klage til Elklagenemnda, fyller du ut klageskjemaet, legger ved all relevant dokumentasjon og sender dette inn. Når du sender inn din klage, mottas den i Elklagenemndas sekretariat.

    Sekretariatets saksbehandlere veileder deg i din klagesak og innhenter eventuelle manglende opplysninger som nemnda trenger for å treffe en avgjørelse i saken. Når saken anses tilstrekkelig opplyst, plasseres den i køen for muntlig nemndsbehandling. Merk at du kan få klagen din behandlet selv om motparten ikke har inngitt tilsvar i saken. Når det er din tur til å få klagen din behandlet i nemnda, vil du varsles av saksbehandler. Nemnda avholder hyppige nemndsmøter og behandler en stor mengde saker per møte.

    Når klagen din er muntlig behandlet i nemnda, utformes et skriftlig vedtak basert på nemndsrepresentantenes vurderinger. Vedtaket utformes individuelt i hver sak basert på gjeldende rett, herunder standardavtalene.

     

    Grunnet den store klagepågangen de senere årene, må det dessverre påregnes lang tid før skriftlig vedtak foreligger.

    I vårt elektroniske saksbehandlingssystem får du oversikt over hvor i saksbehandlingsprosessen klagen din befinner seg. Du får meddelt vedtaket i saksbehandlingssystemet når det er klart. Vedtaket vil også deles i anonymisert form her.

Happy Girl Texting

Kontakt oss

Merk at Elklagenemnda ikke mottar klager per e-post. E-posten skal kun benyttes til øvrige henvendelser.

Telefon:
23 08 84 70

Tirsdag, torsdag og fredag (kl. 13-15)

E-post:

elklage@elklage.no

Postadresse:
Elklagenemnda
Postboks 4142 Sjølyst,
0217 Oslo

bottom of page