Grunnet stor klagepågang har Elklagenemnda dessverre en forlenget saksbehandlingstid.
Dersom du ønsker å sende inn en klage til Elklagenemnda, fyller du ut klageskjemaet i den elektroniske klageportalen, legger ved all relevant dokumentasjon og sender dette inn. Når du sender inn din klage, mottas den i Elklagenemndas sekretariat. Du kan lese mer om nemndas oppbygging og sammensetning her.
Sekretariatets saksbehandlere veileder deg i din klagesak og innhenter eventuelle manglende opplysninger som nemnda trenger for å treffe en avgjørelse i saken. Når saken anses tilstrekkelig opplyst, plasseres den i køen for muntlig nemndsbehandling. Merk at du kan få klagen din behandlet selv om motparten ikke har inngitt tilsvar i saken. Når det er din tur til å få klagen din behandlet i nemnda, vil du varsles av saksbehandler. Nemnda avholder hyppige nemndsmøter og behandler en stor mengde saker per møte.
Når klagen din er muntlig behandlet i nemnda, utformes et skriftlig vedtak basert på nemndsrepresentantenes vurderinger. Vedtaket utformes individuelt i hver sak basert på gjeldende rett, herunder standardavtalene. Grunnet den store klagepågangen de senere årene, må det dessverre påregnes lang tid før skriftlig vedtak foreligger.
I vårt elektroniske saksbehandlingssystem får du oversikt over hvor i saksbehandlingsprosessen klagen din befinner seg. Du får meddelt vedtaket i saksbehandlingssystemet når det er klart. Vedtaket vil også deles i anonymisert form her.