Spørsmål og svar
Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi mottar i Elklagenemnda. Enten du har en klage på et energiselskap eller fjernvarmeleverandør, trenger hjelp med avtaler, betaling eller økonomiske spørsmål, eller har tekniske utfordringer, er denne siden laget for å gi deg rask og tydelig informasjon.

Du må først klage skriftlig til nettselskapet eller kraftleverandøren din. Kommer dere ikke til enighet, kan du sende inn din klage gjennom klageskjemaet vårt
Merk at klagen må inngis innen ett år etter at du først klaget til energiselskapet.
Det er gratis å klage til Elklagenemnda, og du kan når som helst trekke saken fra behandling.
Hvis klagen din angår forhold knyttet til vedlikehold av strømnettet, målerutstyr eller målerverdier, er det netteieren din som er riktig motpart.
Hvis klagen gjelder for eksempel avtaleinngåelse, avtalevilkår eller betaling for leveranse av strøm, er det kraftleverandøren din som er riktig motpart.
Du må først klage skriftlig til nettselskapet eller kraftleverandøren din før du kan inngi klage til Elklagenemnda. Se oversikt over energiselskapene som er tilknyttet Elklagenemnda her.
Nei, Elklagenemnda behandler ikke saker som har vært eller skal behandles i et annet klageorgan eller i det ordinære rettssystemet, herunder forliksrådet. En sak som er til behandling hos Elklagenemnda kan heller ikke bringes inn for de alminnelige domstolene. Du må altså velge ett spor for behandling av saken din etter de såkalte litispendensreglene.
Merk at du står fritt til å trekke saken din fra behandling i Elklagenemnda når som helst i klagebehandlingen.
Grunnet stor klagepågang har Elklagenemnda dessverre en forlenget saksbehandlingstid.
Dersom du ønsker å sende inn en klage til Elklagenemnda, fyller du ut klageskjemaet, legger ved all relevant dokumentasjon og sender dette inn. Når du sender inn din klage, mottas den i Elklagenemndas sekretariat. Du kan lese mer om nemndas oppbygging og sammensetning her.
Sekretariatets saksbehandlere veileder deg i din klagesak og innhenter eventuelle manglende opplysninger som nemnda trenger for å treffe en avgjørelse i saken. Når saken anses tilstrekkelig opplyst, plasseres den i køen for muntlig nemndsbehandling. Merk at du kan få klagen din behandlet selv om motparten ikke har inngitt tilsvar i saken. Når det er din tur til å få klagen din behandlet i nemnda, vil du varsles av saksbehandler. Nemnda avholder hyppige nemndsmøter og behandler en stor mengde saker per møte.
Når klagen din er muntlig behandlet i nemnda, utformes et skriftlig vedtak basert på nemndsrepresentantenes vurderinger. Vedtaket utformes individuelt i hver sak basert på gjeldende rett. Grunnet den store klagepågangen de senere årene, må det dessverre påregnes lang tid før skriftlig vedtak foreligger.
I vårt elektroniske saksbehandlingssystem får du oversikt over hvor i saksbehandlingsprosessen klagen din befinner seg. Du får meddelt vedtaket i saksbehandlingssystemet når det er klart. Vedtaket vil også deles i anonymisert form her.
Fjernvarme defineres som varmeenergi som transporteres til forbruker. Dersom du ønsker å klage inn din fjernvarmeleverandør til Elklagenemnda, må du innhente samtykke til behandling fra din leverandør. Begge parter må med andre ord samtykke til behandling i nemnda.
Ved manglende samtykke fra fjernvarmeleverandøren, kan saken bringes inn for det ordinære rettsapparatet, herunder forliksrådet.
Fjernvarme defineres som varmeenergi som transporteres til forbruker. Dersom du ønsker å klage inn din fjernvarmeleverandør til Elklagenemnda, må du innhente samtykke til behandling fra din leverandør. Begge parter må med andre ord samtykke til behandling i nemnda.
Ved manglende samtykke fra fjernvarmeleverandøren, kan saken bringes inn for det ordinære rettsapparatet, herunder forliksrådet.
Nemnda behandler som utgangspunkt ikke spørsmål knyttet til avtale om ladeutstyr til elbil. Feil og mangel på ladeboks, herunder montering, faller utenfor nemndas virkeområde. Dersom feilen i stedet knytter seg til leveransen av strøm, kan du sende inn en klage til oss. Det gjelder for eksempel der et strømbrudd har forårsaket skade på ladeboks, eller der det foreligger mangel ved kraftleveransen.
Våre saksbehandlere vil vurdere konkret om din sak kan behandles i nemnda basert på innsendt dokumentasjon.
Nei, dette faller utenfor Elklagenemndas virkeområde. Saken kan i stedet bringes inn for Forbrukertilsynet eller de alminnelige domstolene.
Elklagenemnda behandler likevel forhold knyttet til inngåelse av og oppfyllelse av plusskundeavtaler.
Etter inkassoloven skal forhold som gir grunn til tvil om kravet er rettmessig være vurdert før en betalingsoppfordring sendes.
Har du klaget til Elklagenemnda, kan selskapet ikke sende et omtvistet krav til inkasso før klagen er behandlet. Ved inngivelsen av klagen bør du be energiselskapet om å sette kravet i bero frem til saken er avgjort.
Klager som omhandler inkassoskikk, inkassoomkostninger og lignende problemstillinger, faller utenfor Elklagenemndas virkeområde. For slike tvister er Finansklagenemnda riktig klageorgan. For mer informasjon om klageinngivelse til Finansklagenemnda, se her.
Angrerettloven stiller en rekke spesifikke krav til hvilken informasjon som skal gis forut for avtaleinngåelsen og etter avtaleinngåelsen - for at en avtale skal anses rettslig bindende mellom næringsdrivende og forbrukere.
Dersom alle opplysninger om angrerett er gitt, er fristen 14 dager. Dersom opplysning om angrerett ikke er gitt løper fristen ut etter ett år.
Det vises til nemndas tidligere praksis om dette, eksempelvis sak 22-200 og 22-054.
Dersom det har foreligget feil ved strømmåleren din, eller øvrige feil ved avregningen eller faktureringen som har medført at forbruket ditt ikke er fakturert korrekt, kan kraftleverandøren og nettselskapet som utgangspunkt kreve tilleggsbetaling for det ikke-fakturerte forbruket.
Tilleggsbetaling kan likevel ikke kreves dersom du som kunde har vært i aktsom god tro om at du har blitt fakturert korrekt. Nemnda har i sin praksis blant annet lagt vekt på om du har hatt oppfordring til å oppdage forholdet ved å undersøke fakturaene dine.
Selskapet kan bare kreve etteroppgjør for forbruk som ligger mindre enn seks måneder tilbake i tid.
For spørsmål om eller klager på forhold omhandlende strømstøtte, må du kontakte Reguleringsmyndigheten for energi (RME). Spørsmål om rett til strømstøtte faller utenfor Elklagenemndas virkeområde. Du kan kontakte RME på telefon 22 95 90 00 eller e-post rme@nve.no.
Nei, nettleien er ikke lik over hele landet. Den varierer fra nettområde til nettområde, avhengig av kostnadene knyttet til å drive og vedlikeholde strømnettet i hvert område. Forskjeller i nettleie kan også skyldes ulikheter i geografiske forhold og befolkningstetthet. For mer detaljert informasjon om nettleien i ditt område, kan du kontakte ditt lokale nettselskap eller Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Elklagenemnda behandler ikke rene prisspørsmål. Underliggende kraftpris bestemmes av markedet, så du kan ikke klage på prisen i seg selv. Hvis du derimot opplever feil i faktureringen eller mener at du er fakturert i strid med avtalen med leverandøren din, kan du klage. Kontakt din kraftleverandør direkte før du eventuelt sender inn en klage til Elklagenemnda.
Be nettselskapet om en spenningskontroll.
Be om kontroll. Du må selv dekke kostnadene ved kontrollen med mindre den viser måleravvik større enn det som er gitt i forskrifter.
Les av måleren når du stenger hytta om høsten og åpner om våren og meld målerstandene til nettselskapet, og be om at årsforbruket fordeles på den årstiden du bruker hytta.
Hvis strømmen er lovlig stengt, for eksempel på grunn av et betalingsmislighold, bør du ringe nettselskapet og prøve å komme frem til en betalingsordning. I noen tilfeller må også en lovlig stenging utsettes. Slike tilfeller er beskrevet i din nettleieavtale.
Se også Standard Nettleieavtale § 7.