top of page

Spørsmål og svar

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi mottar i Elklagenemnda. Enten du har en klage på et energiselskap eller fjernvarmeleverandør, trenger hjelp med avtaler, betaling eller økonomiske spørsmål, eller har tekniske utfordringer, er denne siden laget for å gi deg rask og tydelig informasjon. 

Jobbe hjemmefra

Klage på energiselskap eller fjernvarmeleverandør

  • Du må først klage skriftlig til nettselskapet eller kraftleverandøren din. Kommer dere ikke til enighet, kan du sende inn din klage gjennom klageskjemaet vårt:
    Klageregistrering (elklagenemnda.no).

    Elklagenemndas sekretariat kan ikke gi en forhåndsuttalelse om en sak. Det er opp til nemnda å vurdere saken basert på innsendt dokumentasjon.

  • Grunnet stor klagepågang har Elklagenemnda dessverre en forlenget saksbehandlingstid.

    Dersom du ønsker å sende inn en klage til Elklagenemnda, fyller du ut klageskjemaet i den elektroniske klageportalen, legger ved all relevant dokumentasjon og sender dette inn. Når du sender inn din klage, mottas den i Elklagenemndas sekretariat. Du kan lese mer om nemndas oppbygging og sammensetning her.
     

    Sekretariatets saksbehandlere veileder deg i din klagesak og innhenter eventuelle manglende opplysninger som nemnda trenger for å treffe en avgjørelse i saken. Når saken anses tilstrekkelig opplyst, plasseres den i køen for muntlig nemndsbehandling. Merk at du kan få klagen din behandlet selv om motparten ikke har inngitt tilsvar i saken. Når det er din tur til å få klagen din behandlet i nemnda, vil du varsles av saksbehandler. Nemnda avholder hyppige nemndsmøter og behandler en stor mengde saker per møte.
     

    Når klagen din er muntlig behandlet i nemnda, utformes et skriftlig vedtak basert på nemndsrepresentantenes vurderinger. Vedtaket utformes individuelt i hver sak basert på gjeldende rett, herunder standardavtalene. Grunnet den store klagepågangen de senere årene, må det dessverre påregnes lang tid før skriftlig vedtak foreligger.

    I vårt elektroniske saksbehandlingssystem får du oversikt over hvor i saksbehandlingsprosessen klagen din befinner seg. Du får meddelt vedtaket i saksbehandlingssystemet når det er klart. Vedtaket vil også deles i anonymisert form her.

  • Fjernvarme defineres som varmeenergi som transporteres til forbruker. Dersom du ønsker en sak vedrørende fjernvarme behandlet av Elklagenemnda viser vi til Nemndsavtalen, punkt 1.3 annet avsnitt hvor det fremgår at " Når begge parter er enig i det, kan Elklagenemnda også behandle klager fra forbrukere som har levering av fjernvarme eller annen energi enn elektrisk energi." 

     

    Dersom du ønsker en klage om fjernvarme behandlet av nemnda, må du innhente samtykke til behandling fra din leverandør. Selskapet må med andre ord akseptere behandling av sak. 

  • Nettselskapet er eier av strømnettet i regionen du bor i. Som netteier er selskapet ansvarlig for vedlikehold av strømnettet og for at kraften transporteres til din bolig. Som forbruker betaler du nettleie til nettselskapet for disse tjenestene.

    Kraftleverandøren er den som produserer strømmen og selger denne til kraftbørsen. Som forbruker betaler du kraftleverandøren for den kraften du forbruker.

    Se oversikt over energiselskapene som er tilknyttet Elklagenemnda her.

  • Elklagenemnda behandler ikke saker som har vært eller skal opp til behandling i det ordinære rettsapparatet. Dette følger av de såkalte litispendensreglene. Så lenge en sak er til behandling i Elklagenemnda kan den ikke bringes inn for de alminnelige domstolene. Som 'domstol' regnes også forliksrådet.

Avtaler, betaling og økonomiske spørsmål

  • I henhold til inkassoloven skal forhold som gir grunn til tvil om kravet er rettmessig være vurdert før en betalingsoppfordring sendes.

    Har du klaget til Elklagenemnda, kan selskapet ikke sende et omtvistet krav til inkasso før klagen er behandlet. Ved innsendelse av klage bør du be energiselskapet om å få satt kravet i bero frem til saken er avgjort. 

    Klager som omhandler inkassoskikk, inkassoomkostninger og lignende problemstillinger faller utenfor Elklagenemndas behandlingsområde. Om det oppstår videre uenigheter, må klagen rettes mot Finansklagenemnda. For mer informasjon om klageinnsendelse hos Finansklagenemnda, se her.   

  • Angrerettloven stiller en rekke spesifikke krav til hvilken informasjon som skal gis forut for avtaleinngåelsen og etter avtaleinngåelsen - for at en avtale skal anses rettslig bindende mellom næringsdrivende og forbrukere.

    Dersom alle opplysninger om angrerett er gitt, er fristen 14 dager. Dersom opplysning om angrerett ikke er gitt løper fristen ut etter ett år.

    Det vises til nemndas tidligere praksis om dette, eksempelvis sak 22-200 og 22-054. 

  • Skriv til kraftleverandøren og krev pengene utbetalt.

  • Klager som utelukkende gjelder strømstøtte faller utenfor Elklagenemndas virkeområde. For mer informasjon om strømstøtteordningen, se her.

    Henvendelser knyttet til strømstøtten behandles av NVE.

    Kontaktinformasjon NVE:  
    Sentralbord: 22 95 95 95  
    E-post: nve@nve.no 

  • Les kontrakten du har underskrevet på. Noen selskaper har et fast gebyr for å tre ut av slike kontrakter, mens andre selskaper regner ut individuelt hvor stort tap de har ved at en kunde trer ut av avtalen. Hvis årsaken til at du bryter avtalen er flytting, se hva din kraftleveringsavtale sier om oppsigelse og flytting.

  • Nei, den varierer fra nettområde til nettområde. Nærmere informasjon fås hos Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE).

  • Elklagenemnda behandler tvister mellom private forbrukere og energiselskap som springer ut av avtale om overføring eller levering av elektrisk energi mellom partene. Også rettsspørsmål som gjelder tilknytning av forbrukerens elektriske installasjon til distribusjonsnettet behandles.

    Elklagenemnda behandler ikke rene prisspørsmål. Som forbruker må du ha et reelt behov for å få avgjort et omtvistet krav.

Tekniske problemer og feil

  • Be nettselskapet om en spenningskontroll.

  • Be om kontroll. Du må selv dekke kostnadene ved kontrollen med mindre den viser måleravvik større enn det som er gitt i forskrifter.

  • Les av måleren når du stenger hytta om høsten og åpner om våren og meld målerstandene til nettselskapet, og be om at årsforbruket fordeles på den årstiden du bruker hytta.

  • Hvis strømmen er lovlig stengt, for eksempel på grunn av et betalingsmislighold, bør du ringe nettselskapet og prøve å komme frem til en betalingsordning. I noen tilfeller må også en lovlig stenging utsettes. Slike tilfeller er beskrevet i din nettleieavtale.

     

    Se også Standard Nettleieavtale § 7.

bottom of page