Elklagenemnda bistår forbrukere med å løse tvister med energiselskaper når det oppstår uenighet om krav knyttet til avtaler. For at nemnda skal behandle en klage, må den falle innenfor vårt virkeområde. Det kan være situasjoner der saken avvises.
Elklagenemnda tar opp klager som gjelder:
-
Levering eller overføring av elektrisk energi, basert på avtaler mellom forbruker og energiselskap.
-
Tilknytning til distribusjonsnettet, altså avtaler om å koble forbrukerens elektriske installasjon til strømnettet.
I tillegg kan nemnda behandle saker om fjernvarme eller annen energileveranse enn elektrisitet, men dette forutsetter at både forbrukeren og energiselskapet er enige om det.
-
Elklagenemnda behandler klager fra forbrukere mot energiselskap.
Med 'forbruker' menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Nemnda behandler også klager fra andre kunder – herunder sameier og borettslag – forutsatt at de ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Næringsdrivende har ingen klagerett hos Elklagenemnda, og henvises i stedet til det ordinære rettsapparatet.
Med 'energiselskap' menes kraftleverandør eller netteier. Selskapet må være tilknyttet nemnda for å kunne klages inn. Se oversikt over tilknyttede selskap her.
Nemnda fatter vedtak i saker som gjelder tvister av privatrettslig art. Klagen må gjelde forhold som springer ut av en kontrakt mellom en forbruker og et energiselskap. Offentligrettslige krav faller utenfor nemndas saklige virkeområde.
Nedenfor ser du eksempler på tvister som Elklagenemnda behandler:
-
Forhold ved avtaleinngåelsen, herunder tvist om angrerett
-
Tvist om hvorvidt avtalevilkårene er oppfylt
-
Gjennomføring av leverandørskifte
-
Spørsmål om avregning av strømforbruk og nettleie, herunder om målerfeil og stipulering
-
Spørsmål om leveringsplikt
-
Stenging
-
Ansvarsforhold i forbindelse med avbrudd og spenningsvariasjoner hvor kunden har hatt økonomisk tap eller fått skade på elektrisk utstyr
-
Tilknytningsavgift til strømnettet
-
Anleggsbidrag
-
Fremføring og plassering av strømnett, stolper og trafoer
-
Elklagenemnda kan avvise klagen dersom den oppfyller en av avvisningsgrunnene i nemndsavtalen pkt. 5.1.
En sak kan avvises dersom:
-
Klager ikke har forsøkt å løse saken direkte med motparten.
-
Klagen er useriøs og grunnløs.
-
Saken er under behandling eller har blitt behandlet av et innmeldt klageorgan, eller av domstol.
-
Fristen for å klage er oversittet.
-
Saken ikke lar seg behandle uten at dette i særlig grad går utover klageorganets effektivitet.
-
Klagen gjelder rene prisspørsmål og salgstariffer.
-
Klagen gjelder et selskap som formidler strømavtaler mellom forbrukerkunder og energiselskap.
-
Klagen gjelder spørsmål om dekning av partenes utgifter til advokatbistand.
-
Klagen gjelder næringsdrivende virksomhet.
Dersom du ønsker å klage inn ditt energiselskap til Elklagenemnda, må du først forsøke å løse saken minnelig med motparten. Vi oppfordrer alltid partene til å finne frem til en minnelig ordning. Dersom dere ikke kommer til enighet eller du ikke får svar innen rimelig tid, kan du bringe saken inn for Elklagenemndas sekretariat.
Det er viktig at du klager innen ett år etter at du først innga skriftlig klage til motparten. Dersom fristen oversittes, kan sekretariatet avvise klagen.
Det er en forutsetning at saken ikke er under behandling eller har blitt behandlet i annet klageorgan eller i domstolene. Forliksrådet regnes i denne sammenhengen som domstol. Klagen må avvises dersom rettsspørsmålet allerede har blitt avgjort eller er brakt inn til behandling et annet sted.
-
Dersom du ønsker å sende inn en klage til Elklagenemnda, fyller du ut klageskjemaet, legger ved all relevant dokumentasjon og sender dette inn. Når du sender inn din klage, mottas den i Elklagenemndas sekretariat. Du kan lese mer om nemndas oppbygging og sammensetning her.
Sekretariatets saksbehandlere veileder deg i din klagesak og innhenter eventuelle manglende opplysninger som nemnda trenger for å treffe en avgjørelse i saken. Når saken anses tilstrekkelig opplyst, plasseres den i køen for muntlig nemndsbehandling. Merk at du kan få klagen din behandlet selv om motparten ikke har inngitt tilsvar i saken. Når det er din tur til å få klagen din behandlet i nemnda, vil du varsles av saksbehandler. Nemnda avholder hyppige nemndsmøter og behandler en stor mengde saker per møte.
Når klagen din er muntlig behandlet i nemnda, utformes et skriftlig vedtak basert på nemndsrepresentantenes vurderinger. Vedtaket utformes individuelt i hver sak basert på gjeldende rett, herunder standardavtalene. Grunnet den store klagepågangen de senere årene, må det dessverre påregnes lang tid før skriftlig vedtak foreligger.
I vårt elektroniske saksbehandlingssystem får du oversikt over hvor i saksbehandlingsprosessen klagen din befinner seg. Du får meddelt vedtaket i saksbehandlingssystemet når det er klart. Vedtaket vil også deles i anonymisert form her.
Elklagenemnda mottar klager på norsk og engelsk og behandler klagene på norsk og engelsk. Vedtak som Elklagenemnda treffer skrives bare på norsk, men meddeles med følgebrev på engelsk ved behov.
Forbruker kan når som helst trekke saken sin fra klagebehandlingen. Dersom du ønsker å slette saken din fra vår database, kan du be om dette i det elektroniske saksbehandlingssystemet.