Sak: 09-174 Klage vedrørende strømbrudd – Krav om erstatning – TrønderEnergi Nett AS

Saken gjaldt ansvar for klemmefeil i ledningsnett til hytte. Klager viste til at det pga strømbortfall var frostskader i hytta og krevde forsikringens egenandel på kr 3.000,- refundert. Klager hevdet at en kontaktfeil i klemme lå innenfor innklagedes kontroll, mens innklagede hevdet at slik feil ikke var til å unngå og var utenfor deres kontroll. En enstemmig nemnd la til grunn at klammefeil var innenfor innklagedes kontroll og anbefalte at klager ble gitt medhold.

Saken gjelder ansvar for klemmefeil i ledningsnett til hytte.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 12 og 13.

Krav

Klager krever forsikringens egenandel på kr 3.000,- refundert.

Partenes anførsler

Klager viser til at det pga strømbortfall var frostskader i hytta. Klager hevder bruddet skyldtes feil i ledning fra stolpe til hyttevegg. Klager hevder at en kontaktfeil i klemme ligger innenfor innklagedes kontroll. Klager hevder at selv om han ikke varslet om feilen i anlegget før skaden i hytta var oppstått, fritar det ikke innklagede for kontrollansvar.

Klager påstår at også nabohytta var strømløs.

Klagers forsikringsselskap har krevd regress for forsikringsbeløpet inkludert egenandelen fra innklagede.

Innklagede viser til at ledningen hadde gått av ved en klemme på inntaksledningen til hytta. Innklagede hevder at slik feil ikke er til å unngå og er utenfor deres kontroll.

Innklagede hevder at klagers tap som følge av klemmebruddet / forsinkelsen skyldes at de ikke fikk varsel fra kunden om at det var strømløst i hytta.

Innklagede hevder det er økonomisk og praktisk umulig å foreta periodisk utskifting av alle klemmer i nettet i skadeforebyggingsøyemed.

Innklagede hevder strømkunder må føre tilstrekkelig / forsvarlig tilsyn med ubebodde hytter. Dersom klager hadde sørget for tilsyn med hytta ville ikke klemmefeilen ha påført ham noe tap, jfr. avtalen § 13-5, 1. ledd.

Innklagede kjenner ikke til at andre kunder i området har hatt skader i det aktuelle tidsrom.

Innklagede har avvist forsikringsselskapets regresskrav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder ansvar for klemmefeil i ledningsnett til hytte.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 13-1 er nettselskapet ansvarlig for tap som følge av forsinkelse eller mangler ved ytelsen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes årsaker utenfor selskapets kontroll, som det ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

For at innklagede skal komme i ansvar, må det foreligge en årsakssammenheng mellom feil i innklagedes nett og skaden.

Nemnda legger til grunn at klemmefeil er en teknisk feil som ligger innenfor innklagedes kontroll. Nemnda viser til at det er en type feil som oppstår fra tid til annen, og som innklagede må være forberedt på.

Kunden skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må kunden selv bære den tilsvarende del av tapet. Erstatningen kan settes ned dersom den vil virke urimelig for nettselskapet ut fra tapts størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfeller eller forholdene ellers, jf nettleieavtalen § 13-5. Det var i dette tilfellet et langvarig bortfall av strøm på en hytte, og nemnda kan ikke se at kunden kan lastes for manglende tilsyn eller sikringstiltak.

Nemnda anbefaler etter dette at klager refunderes forsikringens egenandel på kr 3.000,-.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at klager refunderes forsikringens egenandel på kr 3.000,-.

Oslo, 21. desember 2009

Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, EBL Jon Aadland, EBL

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.