Saken gjelder dekning av del av elektrikerregning for feilsøking i eget anlegg.
Regelverk
Standard Nettleieavtale § 13.
Historikk
06.03.11 – Klagers elektriker oppdaget jordfeil i anlegget
Krav
Klager krever del av elektrikerregning dekket med kr 1 745.
Partenes anførsler
Klager viser til at i forbindelse med montering av en kontakt i boligen 06.03.11, oppdaget elektrikeren en jordfeil på anlegget. Klager hevder elektrikeren mente nettselskapet var ansvarlig. Klager hevder elektrikeren feilsøkte og rapporterte til Skagerak Nett om funn av jordfeil.
Klager krever del av elektrikerregningen dekket med 1½ time av elektrikerens arbeid og 1 time tapt arbeidsfortjeneste for seg selv, totalt kr 1 745. Klager har senere fått opplyst at elektrikerens feilsøkingsarbeid tok 10 – 15 minutter.
Skagerak Nett AS viser til at de ikke hadde registrert jordfeil 06.03.11 og mener jordfeil mest sannsynlig skyldtes jordfeil hos en annen kunde. Skagerak Nett hevder de ikke kan lastes for dette og avviser å dekke klagers utlegg.
Skagerak Nett kan ikke se at elektrikeren varslet dem hverken skriftlig eller per telefon om jordfeilen han målte 06.03.11.
Skagerak Nett utførte senere jordfeilmålinger på bakgrunn av klagers henvendelse og det ble ikke funnet jordfeil i nettselskapets anlegg, men det ble funnet jordfeil hos en annen kunde som fikk tilsendt jordfeilrapport.
Skagerak Nett hevder skaden lå utenfor deres kontroll og avviser å dekke utgiftene til feilsøking i kundens anlegg.
Nemnda ser slik på saken
Saken gjelder dekning av del av elektrikerregning for feilsøking i eget anlegg.
I henhold til Standard Nettleieavtale § 13-1 er nettselskapet ansvarlig for tap som følge av forsinkelse eller mangler ved ytelsen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes årsaker utenfor selskapets kontroll, som det ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
Slik denne saken er opplyst legger nemnda til grunn at det ikke var feil i nettselskapets nett eller i klagers installasjon, men feil hos en annen kunde i området. Nemnda er av den oppfatning at det ikke foreligger en mangel ved ytelsen fra nettselskapet.
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.
Oslo, 26. mai 2014
Espen Lindbøl, leder Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Martin Tonning, Forbrukerrådet Jon Aadland, Energi Norge Lars Lima, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende