Sak: 06-128 Klage vedrørende faktura

Saken gjaldt to forhold. For det første foreldelse av fordringer og for det andre krav på utestående i henhold til avtale om nedbetalingsordning.

Klager hadde tidligere hatt ordning med vanlig faktureringsmønster, men fra juni 2004 fikk klager ny ordning med kortmåler som over tid skulle få opparbeidet gjeld nedbetalt. Da klager sa opp kundeforholdet etter to år, mente han det var innklagedes ansvar når nedbetalingsordningen med kortmåler ikke førte til at gjelden var nedbetalt som forventet. Klager påsto også at kravet var foreldet. Innklagede viste til at partene i april 2004 inngikk avtale om en nedbetalingsordning av opparbeidet gjeld på kr 20.643,98 ved bruk av kortmåler. Trekk med kr 100,- i per uke for nedbetaling av gjelden og i tillegg løpende forbruk. Nedbetalingstid for en gjeld på denne størrelse ville være ca 4 år. Etter drøyt to år opphørte kundeforholdet. Gjelden var da på kr 11.451,66 og innklagede krevde beløpet betalt. Innklagede hevder at avtalen om kortmåler innebar kundens aksept av kravet og at foreldelsesfristen var avbrutt.Når det gjaldt foreldelse av fordringer la nemnda til grunn at foreldelsesfristen ble avbrutt da partene inngikk avtale om nedbetalingsordning. Ved inngåelsen av nedbetalingsordningen, aksepterte klager kravet. Ettersom foreldelsesfristen var avbrutt og kravet akseptert, var kravet i behold og kunne kreves innbetalt.

Det kunne synes som om klager misforsto lengden av nedbetalingstiden. Etter nemndas vurdering kunne ikke innklagede lastes for dette. Klager var klar over kravets størrelse, og at kravet skulle nedbetales med kr 100 per uke. Dette innebar nødvendigvis en lengre nedbetalingstid enn 2 år. Det var ikke krevd renter av utestående beløp.

Nemnda anbefalte for øvrig at avtale om installasjon og bruk av kortmåler burde gjøres skriftlig for å hindre at misforståelser og uklarheter oppstår. Nemnda fant ikke å kunne anbefale at klager ble gitt medhold. Enstemmig uttalelse.

Oslo, 12. mars 2007