Sak: 07-112 Klage vedrørende forbruk – feil ved måler

Saken gjaldt avregningsfeil.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-5 kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Klager begynte å bo alene og fant det logisk at strømutgiftene sank. Hun leverte ikke inn avlesninger regelmessig. Hun mottok en utbetaling fra innklagede for perioden 03.01.05 – 01.07.06 med tilgodebeløp og trodde innklagede hadde beregnet for høyt forbruk i forhold til faktisk forbruk. Klager hevdet det var umulig for henne å skjønne om innklagede hadde gjort feil og mente innklagede selv måtte bære risikoen for egen feil og frafalle kravet om innbetaling av kr 6.839,18 for forbruk i perioden 01.07.06 – 01.02.07.

Innklagede viste til at pga null i forbruk fikk klager en korrigert avregning med. Innklagede var da ikke klar over at måleren hadde stoppet. Innklagede etterfakturerte for forbruk i perioden 01.07.06 – 01.02.07 beregnet ut i fra forbruket i samme periode i 2003 redusert med ca 20% og tilsvarende justert innmatingsprofil.

Slik denne saken var belyst la nemnda til grunn at det var feil ved måleren ved at den hadde stoppet og at feilen kunne tilskrives nettselskapet. Nemnda la vekt på at det tok et halvt år fra kontrollavlesning ble gjort til innklagede fikk mistanke om at måleren hadde stoppet. Nemnda la videre til grunn at klager var i aktsom god tro og at dette fikk befriende virkning for henne i forhold til innklagedes krav.

Nemnda anbefalte etter dette at krav mot klager på kr 6.839,18 ble frafalt. Enstemmig uttalelse.

Oslo, 3. desember 2007