Sak: 07-132 Klage vedrørende e-faktura

Saken gjaldt e-faktura og inkasso.

Klager etterlyste fakturaer fra innklagede fordi hun bare fikk fakturapurringer. Årsaken viste seg å være at de opprinnelige fakturaer ble sendt til nettbank. Klager viste til at hun ikke hadde nettbank og heller ikke hadde bedt om å få e-faktura fra innklagede. Klager hevdet det tok et halvt år før hun fikk opplyst fra innklagede at de hadde sendt hennes regninger til en annen persons nettbank. Klager hevdet at det i løpet av denne tiden har påløpt utgifter til inkassogebyrer og telefonsamtaler med til sammen kr 1.678,80 som kunne vært spart dersom innklagede hadde opplyst henne tidligere om forholdet med e-faktura.Innklagede viste til at klagers s amboer opprettet e-faktura for anlegget. Innklagede viste til at dersom betaling ikke er mottatt innen betalingsfristen på e-fakturaen, sendes varsel på vanlig måte per post. Kravet sendes til inkassoselskap for videre innfordring dersom betaling ikke er mottatt innen fristen på betalingsvarselet. Innklagede kunne ikke se at de kunne gjort noe på et tidligere tidspunkt for at klager kunne avslutte e-faktura eller betale fakturaene før oversendelse til inkassoselskap.

Slik denne saken var opplyst og dokumentert, la nemnda til grunn at klager ikke mottok fakturaer. Nemnda la også til grunn at klager ikke kunne belastes med gebyrer når hun ikke mottok fakturaer. Slik nemnda så det lå faktureringsfeilen hos innklagede.

Nemnda anbefalte at klager får sitt økonomiske tap på til sammen kr 1.678,80 refundert. Enstemmig uttalelse.

Oslo, 20. desember 2007