Sak: 08-169 Klage vedrørende strømregning – Bodø Energi AS

Saken gjaldt feil i innrapportert målerstand som førte til tilbakebetaling og senere etterfakturert krav i sluttfaktura.

Klager viste til at hun ikke hadde mulighet til å lese av måleren selv, men fikk målerstander formidlet av huseier og disse videreformidlet hun til innklagede. Ved opphør av strømavtalen fikk klager utbetalt et tilgodebeløp på kr 2.269,45 som senere ble korrigert til et krav på kr 4.052,78.Klager syntes det var beklagelig at innklagede ikke innrømmet at de hadde gjort en feil og anførte at innklagede hadde alle regningene og alle avlesningene og da burde de ha sett at hun ikke skulle hatt penger tilbake. Klager påberopte seg god tro og tilbakeviste krav i sluttfaktura.

Innklagede viste til at det ble utbetalt et tilgodebeløp på bakgrunn av målerstand ved opphør. Denne målerstanden var feil og klager ble tilsendt sluttfaktura ut fra korrekt målerstand.

Innklagede mente kunden ikke kunne vært i god tro når det ble utbetalt et beløp nesten tilsvarende hva kunden hadde betalt inn.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-2 skal kunden ved selvavlesning så vidt mulig foreta avlesning og underrette nettselskapet i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. I denne saken var måleravlesning innrapportert, men målerstanden var feil. Slik nemnda så det måtte nettselskapet kunne legge til grunn at innrapporterte målerstander var korrekte. I henhold til avtalens § 6-3 danner de verdier som avleses av nettselskapets måleutstyr grunnlaget for beregning av nettleie og energiforbruk i målepunktet. Nemnda la til grunn at klager måtte betale for sitt reelle forbruk. Nemnda kunne ikke se at klager kunne bli hørt med at hun var i god tro når hun fikk utbetalt et beløp nesten tilsvarende det hun hadde betalt inn. Nemnda mente klager burde skjønt at dette ikke kunne stemme.

Nemnda fant ikke å kunne anbefale at klager ble gitt medhold.

Enstemmig uttalelse.

Oslo, 20. april 2009