Sak: 08-174 Klage vedrørende feil ved måler – Troms Kraft Nett AS

Saken gjaldt feil ved måler over flere år og spørsmål om foreldelsesfrist. Klager krevde tilbakebetalt for ca 108 000 kWh innbetalt i perioden 2000 til 2007 da det viste seg at det hadde vært feil ved måleren og innklagede kjente til dette. Måleren hadde hatt feilvisning på 46,5% ved 80A. Klager var tilgodesett med 28 000 kWh pluss 10 000 kWh. En enstemmig nemnd anbefalte at differansen mellom målt og brukt forbruk ble tilbakebetalt til klager fra 23.06.05, både hva gjaldt nettleie og kraftforbruk og at utvidet foreldelsesfrist gjaldt.

Saken gjelder feil ved måler over flere år og spørsmål om foreldelsesfrist.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-4 og 13-1.

Standard Kraftleveringsavtale § 2-3.

Foreldelsesloven § 10.

Historikk

2000 Nybygget hus. Ny elektrisitetsmåler. Vedfyring til sentralfyr.

2005 – dd er huset kun bebodd i ferier og noen helger, da med elektrisk oppvarming.

30.01.07 Måler skiftet. Klager fikk beskjed om at det var feil ved gammel måler.

Krav

Klager krever tilbakebetalt for ca 108 000 kWh innbetalt i perioden 2000 til 2007.

Partenes anførsler

Klager oppdaget i januar 2007 et unormalt forbruk og kontaktet innklagede. Han fikk beskjed om at han skulle vært kontaktet tidligere da det var feil med målere med det serienummer som var installert hos ham. De hadde en tendens til å ruse. Måleren ble da byttet og kontrollert. Kontrollen viste feil ved måler. På historikken var det ingen hopp som kunne påvise når feilen var oppstått.

I årene 2000 – 2007 var gjennomsnittlig årsforbruk ca 42 500 kWh, mens i 2007 var forbruket på ca 26 000 på den nye måleren. Klager finner reduksjonen etter den nye måleren drastisk. Med det totale forbruket på den gamle måleren beløper den totale differansen seg til ca 108 000 kWh som klager krever refundert.

Innklagede har gitt refusjon med ca 38 000 kWh, men klager finner denne refusjonen for lav.

Klager mener det er urimelig at innklagede kan vise til en tre års foreldelsesfrist når de var kjent med problemene på målere av denne typen og burde tatt kontakt tidligere.

Klager bemerker at innklagede har vært kjent med at hans samboer sto registrert som kunde fra 2000 til 2004 og at hans søster deretter sto registrert som kunde i et drøyt år og at hans selv tok over som kunde fra 23.06.05. Klager viser til at det tidligere er avklart med innklagede at dette ikke endrer saken eller problemstillingen.

Innklagede viser til at målinger viser at måleren har hatt feilvisning på 46,5% ved 80A. Klager er tilgodesett med 28 000 kWh pluss 10 000 kWh for den tiden han har vært kunde. Klager har vært registrert som kunde fra 23.06.05 – dd. Innklagede kan ikke se at klager har krav på ytterligere kompensasjon.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder feil ved måler over flere år og spørsmål om foreldelsesfrist.

På bakgrunn av de foreliggende opplysninger finner nemnda sannsynliggjort at kundene, grunnet feil ved måleren, over en periode på syv år ble fakturert for 108 000 kWh ut over faktisk forbruk. Kundene har i henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 annet ledd krav på å bli godskrevet for dette.

Kundene ble ikke kjent med feilmålingen før i 2007 og har således ikke kunnet gjøre fordringen gjeldende tidligere. Fordringen er da ikke foreldet, jf foreldelsesloven § 10.

Nettselskapet er ansvarlig for tap nettkunden lider som følge av mangler ved ytelsen med mindre nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes årsaker utenfor deres kontroll. I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-3 rettes krav om tilbakebetaling på grunn av feil ved måledata direkte til nettselskapet som er ansvarlig for målingen.

Nemnda legger i denne saken til grunn at nettselskapet har gjort målefeil som har ført til tap hos kunden. Nemnda legger videre til grunn at innklagede ikke har godtgjort at årsaken lå utenfor deres kontroll og nettselskapet er da erstatningsansvarlig. Nemnda legger også til grunn at klager har vært oppført som kunde fra 23.06.05.

Nemnda anbefaler at differansen mellom målt og brukt forbruk tilbakebetales til klager fra 23.06.05, både hva gjelder nettleie og kraftforbruk.

Nemnda legger til at de tidligere kundene på anlegget eventuelt selv kan rette tilsvarende krav til nettselskapet.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Oslo, 15. juni 2009

Nemnda anbefaler at differansen mellom målt og brukt forbruk tilbakebetales til klager fra 23.06.05, både hva gjelder nettleie og kraftforbruk.

Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, FOrbrukerrådet Ivar Lingaas, EBL Jon Aadland, EBL

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen 4 uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.