Sak: 09-105 Klage vedrørende måleravlesninger – Fortum Distribution AS

Saken gjaldt etterfakturering pga manglende registrerte målerstander. Klager avviste etterfakturert krav og hevdet han hadde levert måleravlesninger via innklagedes nettsider. Disse ble avvist av innklagedes datasystem. Nemnda fant enstemmig at innklagede hadde anledning til å etterfakturere og klager ble ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering pga manglende registrerte målerstander.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-2.

Historikk

Klager flyttet inn i ny bolig i februar 2008.

Klager fikk brev fra innklagede i april 2009 om manglende måleravlesninger.

Krav

Klager avviser etterfakturert krav.

Partenes anførsler

Klager flyttet inn i ny leilighet og leverte måleravlesninger via innklagedes nettsider. Et drøyt år senere fikk han brev om at det var feil i hans leveringer og at avlesningene ble avvist. Klager hevder han ikke fikk feilmelding ved inntasting. Klager hevder det ikke er opplyst noe sted at det kun skal være fem siffer i målerstandavlesning. Klager hevder innklagede må ta det fulle ansvaret for feil i eget datasystem.

Klager legger til at på grunn av svikt i innklagedes datasystemer er han avskåret fra å være med i trekning på strømlotteri og mulig gevinst der.

Innklagede hadde pga manglende måleregistreringer stipulert klagers forbruk. Hvis det er feil i inntasting av målerstand, blir avlesningen automatisk avvist i systemet. Innklagede viser til at dersom de ikke mottar godkjente avlesninger på ett år, blir det sendt ut brev til kunden med beskjed om at de må få en reell avlesning.

Innklagede viser til at det ikke er noen regel om at fem siffer skal med i målerstandavlesning. Alle siffer unntatt desimaler skal meldes inn.

Innklagede viser til at det fremkommer på regningene at forbruket er beregnet.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering pga manglende registrerte målerstander.

I henhold til nettavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, dog slik at nettselskapet plikter å påse at alle målerpunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf nettavtalens § 5-2.

Slik denne saken er opplyst finner nemnda at det var klagers feil at måleravlesninger ikke kom korrekt frem til innklagede. Nemnda bemerker imidlertid at innklagdes datasystem burde gitt kvittering eller beskjed om at inntastede målerstander ikke ble registrert. Nemnda legger likevel til grunn at innklagede hadde anledning til å stipulere og etterfakturere. Klager må betale det etterfakturerte forbruket, og nemnda anbefaler at dette fordeles i samsvar med justert innmatingsprofil, dvs. med priser som gjaldt på det tidspunkt forbruket fant sted.

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Oslo, 21. september 2009

Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Linette Heiberg, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, EBL Jon Aadland, EBL

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.