Sak: 09-16 Klage vedrørende bytte av strømmåler – Nord-Salten Kraftlag A/L

Saken gjaldt spørsmål om kundens innsyn og verifisering av målerstand ved nedtaking av måler.

Klager bestred fakturert forbruk over måler der han ikke hadde verifisert sluttmålerstanden. Klager hevdet at avlesning av måleren den 21.01.08 var feil. Klager så ikke målerstanden da måleren ble tatt ned og hevdet han burde fått anledning til å se målerstanden og signere på korrekt avlesning før plombe ble brutt. Klager påsto et lavere forbruk enn fakturert og viste til at han var bortreist i flere uker høsten 2007 og brukte ikke strøm da.Innklagede skiftet måleren i forbindelse med montering av fjernavlesning på samtlige målepunkt. Den omtalte måleren ble lagret og den registrerte målerstanden ved målerskiftet var bekreftet. Innklagede hadde dokumentert målerstanden ved foto. Det registrerte forbruket var brukt av kunden i tidsrommet mellom klager flyttet inn og frem til måleren ble skiftet.

Ifølge Standard Nettleieavtale § 6-3 danner de verdier som avleses av nettselskapets måleutstyr grunnlaget for beregning av nettleie og energiforbruk i målepunktet. Dette gjelder likevel ikke dersom det sannsynliggjøres at målingen er feil.

Slik denne saken var opplyst fant nemnda det sannsynliggjort at målerstanden var korrekt. Nemnda la vekt på at innklagede hadde lagret måleren og dokumentert målerstanden ved foto. Nemnda la til at nettselskap for fremtiden også bør ta foto av måleren slik at det tydelig kommer frem at plomben ikke er brutt. Nemnda anbefalte videre at i de tilfeller hvor nettkunden er til stede ved nedtagningen av måleren bør begge parter kvittere på korrekt målerstand på nedtagelsestidspunktet.

I denne saken la nemnda til grunn at målerstanden var korrekt og nemnda fant ikke å kunne anbefale at klager ble gitt medhold.

Enstemmig uttalelse.

Oslo, 20. april 2009