Sak: 10-556 Klage vedrørende forbruk – Lyse AS

Saken gjaldt uenighet om betalingsplikt for etterfakturert forbruk. På grunn av en teknisk feil ble klager underfakturert i en periode på nesten 17 måneder. Klager hadde avlest måleren og betalt alle regninger i hele perioden og mente det ikke var riktig at han skulle betale opphørsregningen når det var selskapet som hadde gjort en feil. Innklagede mente det etterfakturerte forbruket var korrekt, men at det kunne diskuteres om de ikke burde oppdaget feilen tidligere. Innklagede tilbød derfor en reduksjon på 1/3 av opphørsregningen samt rentefri nedbetalingsavtale og finfordeling av forbruket i perioden. Nemnda viste til Standard nettleieavtale som sier at ved feil vedrørende måleutstyr eller avregning som kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. I spørsmålet om kunden i dette tilfellet kunne etterfaktureres, delte nemnda seg i et flertall og et mindretall. Både flertall og mindretall la til grunn at innklagede var ansvarlig for den feil som oppsto, men delte seg i synet på aktsom god tro. Flertallet mente klager var i god tro, mens mindretallet mente det motsatte. På bakgrunn av flertallets vurdering anbefalte nemnda at krav om etterbetaling ble frafalt. Dissens.

Saken gjelder uenighet om betalingsplikt for etterfakturert forbruk.

Regelverk

Standard nettleieavtale § 6-5

Historikk

Feilfaktureringer er foretatt i perioden 24.02.2008 frem til kundens flytting 06.07.2009.

Krav

Kunden mener det ikke er riktig å måtte betale opphørsregning på kr. 23 586, 61 ettersom det er selskapet som har gjort feil og fakturert for et mindre forbruk i perioden.

Partenes anførsler

Klager viser til at måleren er avlest i alle år og at alle fakturaer er betalt. Ved flytting leste klager og den nye eier av måleren sammen, og klager ble derfor overrasket av å få en opphørsregning på mer enn kr. 23 000. Klager hevder at energiselskapet har forandret selvavlesningstallene i hele perioden. Klager mener selskapet bør rydde opp i sine rutiner og kan ikke se det er riktig å betale opphørsregningen når det er selskapet som har gjort feil.

Innklagede viser til at måleravlesningskort blir avlest elektronisk og at maskinen ikke har klart å tyde kundens håndskrift korrekt. Feilen ligger i at det gjennomgående er lagt til grunn ett siffer for lite i forhold til reelt forbruk På grunn av feilen er det blitt fakturert for et for lavt forbruk. Innklagede mener den avlesning som ble foretatt ved flytting 06.07.2009 er korrekt og at opphørsregning derfor er basert på et korrekt totalforbruk i perioden. Innklagede mener det kan diskuteres om ikke selskapet burde oppdaget feilen på et tidligere tidspunkt og tilbyr derfor å redusere opphørsregningen med 1/3 samt rentefri nedbetalingsavtale og finfordeling av forbruket i perioden 24.02.2008-06.07.2009.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om betalingsplikt for etterfakturert forbruk.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet kreve etterbetaling for den tid målerfeilen kan ettervises. De måleverdier som i henhold til avtalens § 6-3 og 6-5 avleses av nettselskapets måleutstyr danner grunnlaget for nettleie og energiforbruk i målepunktet, og nettselskapet kan kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

I spørsmålet om kunden i dette tilfellet kunne etterfaktureres, har nemnda delt seg i et flertall og et mindretall.

Nemndas flertall, lederen og forbrukernes representanter, legger til grunn at innklagede er ansvarlig for den feil som oppsto og finner det sannsynlig at klager var i aktsom god tro. Beløpene på de innbetalte fakturaene var etter flertallets oppfatning ikke så lave at klager burde oppfattet at noe var galt.

Nemndas mindretall, bransjens representanter, mener også at innklagede er ansvarlig for den feil som oppsto, men mener fakturabeløpene var så lave at kunden burde reagert. Mindretallet mener derfor at klager ikke var i aktsom god tro slik Standard nettavtale krever for at nettselskapet ikke kan kreve etterbetaling. Etter mindretallets oppfatning plikter derfor kunden i prinsippet å betale det etterfakturerte forbruket. Mindretallet mener nettselskapets tilbud om en reduksjon i opphørsregningen med 1/3, rentefri nedbetalingsavtale og finfordeling av forbruket er en rimelig løsning.

På bakgrunn av flertallets vurdering anbefaler nemnda at krav om etterbetaling frafalles.

Dissens

VEDTAK

Nemnda anbefaler at krav om etterbetaling frafalles.

Oslo, 31. januar 2011

Einar Kaspersen, Leder Christine Otterstad, Forbrukerrådet Marius R. Johnsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende