Sak: 10-718 Klage vedrørende tilbakebetaling – Telinet Energi AS

Saken gjaldt tilbakebetaling. Klager krevde å få sitt tilgodehavende utbetalt til riktig kontonummer. Partene var enige om at klager skulle ha tilbake penger. Nemnda merket seg at innklagede ikke hadde gitt uttalelse i saken til tross for oppfordring. Klager ble gitt enstemmig medhold.

Saken gjelder uenighet vedrørende tilbakebetaling.

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale §3

Historikk

Sluttfaktura 13.10.10 godskrevet konto 841,74 kr.

Krav

Klager krever å få sitt tilgodehavende utbetalt til riktig kontonummer.

Klager hevder at han ikke har fått utbetalt sitt tilgodehavende etter avsluttet kundeforhold. Da klager mottok sluttfaktura oppdaget han at en gammel og opphørt konto var oppgitt som innbetalingskonto. Klager tok da kontakt med innklagede og oppga nytt og riktig kontonummer. Til tross for dette har han ikke mottatt utestående beløp. Klager har fått bekreftet av sin bank at en eventuell innbetaling til en opphørt konto vil bli returnert til avsender. Klager har ved flere anledninger prøvd å komme i kontakt med innklagede uten å lykkes.

Innklagede har ikke uttalt seg i saken.

Nemnda ser slik på saken

Telinet har akseptert nemndsavtalen mellom EBL (Energi Norge) og Forbrukerrådet om elklagenemnd. I erklæring om deltagelse i nemnda forplikter Telinet seg til å lojalt følge opp avtalen.

Telinet har i sine kontraktsvilkår med kundene vist til Standard Kraftleveringsavtale når det gjelder forhold som ikke er regulert i Telinets egne særvilkår. I Standard Kraftleveringsavtale § 1-2, 2. ledd, heter det:

"Dersom særskilt avtalte vilkår mellom partene fraviker fra noen av bestemmelsene i standard kraftleveringsavtale, legges de særskilt avtalte vilkår til grunn for forståelsen av avtalen. Kraftleverandøren plikter å gjøre kunden oppmerksom på eventuelle bestemmelser i standardavtalen som fravikes, og hva det innebærer for kunden".

I de avtaler nemnda har hatt adgang til, har Telinet ikke redegjort for fravikende bestemmelser og hva dette innebærer for kunden.

Saken gjelder tilbakebetaling.

Nemnda merker seg at innklagede ikke har gitt uttalelse i saken til tross for oppfordring. Nemnda legger derfor klagers opplysninger til grunn.

Slik denne saken er belyst legger nemnda til grunn at partene er enige om at klager skal ha tilbake penger. Nemnda anbefaler at tilgodehavende beløp overføres klagers nye konto.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at beløpet overføres klagers nye konto.

Oslo, 20. juni 2011

Einar Kaspersen, leder Christine Otterstad, Forbrukerrådet Marius R. Johnsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.