Sak: 10-79 Klage vedrørende faktura – Vitel AS

Saken gjaldt om økte, fakturerte strømpriser var i samsvar med kundens avtale. Klager avviste fakturerte priser for den tiden han hadde vært kunde. Innklagede hadde tilbudt spotpris i perioden som forlik i saken. Nemnda fant det uklart hvordan betingelsene som regulerer avtalen mellom partene, herunder bestemmelser om pris, skal forstås. Etter nemndas oppfatning er det innklagede som har ansvaret for å uttrykke dette klart for å unngå misforståelser. Etter en helhetsvurdering anbefalte nemnda enstemmig å anbefale klager å ta i mot tilbudet om å betale spotpris for den perioden han hadde vært kunde.

Saken gjelder om fakturerte strømpriser er i henhold til avtale.

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 3-2 og innklagedes generelle vilkår.

Avtale/produkt

Min strøm. Det foreligger ikke noe dokument på tegnet kontrakt.

Krav

Klager bestrider fakturert kraftpris for perioden 04. – 24.02.10.

Partenes anførsler

Klager viser til at han byttet til innklagede 04.02.10 og fikk faktura for perioden 04.02.10 – 15.05.10 med priser fra 37,04 til 39,60 øre/kWh i den perioden. Klager rakk ikke å betale fakturaen før innklagede trakk seg fra strømmarkedet.

Klager mottok kreditnota og ny faktura for perioden 04. – 24.02.10 med pris 119,00 øre/kWh. Klager mener prisene på NordPool lå lavere i denne perioden og tviler på om innklagede har lov til å fakturere slik pris.

Innklagede hevder klagers avtale ikke er standard variabel kraftavtale.

Innklagede har tilbudt spotpris i stedet for den pris på avtaleproduktet Min Strøm klager har hatt i perioden han har vært kunde.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder om økte, fakturerte strømpriser er varslet i henhold til avtale. I henhold til innklagedes generelle vilkår skal forandring av priser, produkter og tjenester varsles på innklagedes nettsider med 14 dagers frist. Ut over de generelle vilkår gjelder vilkårene i Standard Kraftleveringsavtale fremforhandlet av Forbrukerombudet og Energi Norge. I Standardavtalen er det gitt regler om hvordan prisendringer skal meddeles kunden, jf § 3-2, men disse bestemmelsene er knyttet til produktet Standard variabel kraftpris.

Nemnda finner det uklart hvordan de betingelser som regulerer avtalen mellom partene, herunder bestemmelser om pris, skal forstås. Etter nemndas oppfatning er det innklagede som har ansvaret for å uttrykke dette klart for å unngå misforståelser. Nemnda viser i denne forbindelse for øvrig til vedlagte generelle uttalelse om de mange klager fra Vitels kunder.

Innklagede er bedt om dokumentasjon på at varsel om prisendringer er lagt ut på selskapets hjemmesider i henhold til selskapets generelle vilkår. Innklagede er videre bedt om å opplyse om innholdet i disse varslene og når slike varsler er lagt ut. Slik dokumentasjon er ikke fremlagt og nemnda finner det derfor ikke dokumentert at innklagede har fulgt reglene om varsling av prisendringer i henhold til de generelle vilkår. Når slik dokumentasjon mangler, er kunden derfor ikke pliktig til å akseptere de priser innklagede har lagt til grunn på den omstridte faktura. Det blir da et spørsmål om hvilke priser som skal legges til grunn. Den prisgaranti eller bestemmelse om pris i innklagedes generelle vilkår, er lite presis og lite egnet i et tilfelle som dette hvor selskapet innstiller sin virksomhet i begynnelsen av året. Etter en helhetsvurdering anbefaler derfor nemnda klager å ta imot tilbudet om å betale spotpris for den perioden han har vært kunde.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler klager å ta i mot tilbudet om å betale spotpris for den perioden han har vært kunde.

Oslo, 26. april 2010

Leder: Einar Kaspersen Olav Nyhus, Forbrukerrådet Christine Otterstad, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.