Sak: 11-326 Klage vedrørende etterfakturering av umålt forbruk – Skagerak Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering av umålt forbruk. Klager viste til at da de kjøpte huset var det elektriske anlegget renovert av et autorisert firma og klager var av den oppfatning av alt arbeid var forskriftsmessig utført. Klager påberopte seg aktsom god tro og avviste etterfakturering. Innklagedes kontrollør oppdaget at målearrangementet var bygget om og en fase var umålt, noe som innebar at 50% av forbruket hadde vært umålt. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering av umålt forbruk.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-5.

Historikk

Sommer 2005: Klager kjøper huset, som da er nyrenovert

09.12.2010: Kontroll av anlegget hvor det oppdages at 50% av forbruket har vært umålt.

Krav

Klager avviser etterfakturering for perioden 09.12.07 – 09.12.10.

Partenes anførsler

Klager hevder at hun prinsipielt ikke kan stilles til ansvar for noe hun ikke har hatt kjennskap til. Da klager kjøpte huset var det elektriske anlegget renovert av et autorisert firma og klager var av den oppfatning av alt arbeid var forskriftsmessig utført. Klager hevder å ha vært i aktsom god tro og at dette er en sak mellom innklagede og elektroinstallatøren. Klager peker videre på at feilen var av en slik art at det ikke ville være mulig for en vanlig forbruker å oppdage feilen. Videre hevder klager at innklagede ikke informerte om klageadgang og at hun mottok inkassovarsel på det omtvistede beløpet.

Innklagedes kontrollør oppdaget at målearrangementet var bygget om og en fase var umålt, noe som innebar at 50% av forbruket har vært umålt. Innklagede visere videre til Standard Nettleieavtale og hevder at det er klager som selv har ansvaret for den elektriske installasjonen og opprettholder kravet om etterbetaling. Innklagede beklager sen saksbehandling og at kravet ble sendt til inkasso.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering av umålt forbruk.

I Standard Nettleieavtale § 5-5 Ansvar for eget anlegg, heter det at nettkunden svarer for feil/mangler i eget anlegg.

Nemnda legger til grunn at klager har brukt den strøm som er levert av innklagede og at strømmen ikke har vært målt. Selv om klager var i god tro, skal innklagede ha betalt for leveransen. Nemnda legger vekt på at det ikke var feil i innklagedes nett eller måleutstyr, men at feilen lå i klagers eget anlegg og at dette er klagers eget ansvar.

Nemnda finner etter dette ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Oslo, 28. november 2011

Leder: Einar Kaspersen Linn Hogner, Forbrukerrådet Stian Thommesen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.