Sak: 11-374 Klage vedrørende opphørsfaktura – Fjordkraft AS

Saken gjaldt spørsmål om det forelå et gyldig krav. Det var uenighet om hva som var avtalt. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder om det foreligger et gyldig krav.

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 2-1.

Historikk

Kundeforhold fra 11.06.10 til 22.11.10

Krav

Klager bestrider at innklagede har et gyldig krav på henne.

Partenes anførsler

Klager påstår hun i telefonsamtale med innklagede i november 2010 og januar 2011 fikk beskjed om at hun ikke hadde noe utestående med innklagede. Klager peker på at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale.

Klager viser til at hun byttet til annen kraftleverandør i november 2010.

Innklagede viser til at i løpet av tiden klager var kunde er alle fakturaer betalt med unntak av opphørsfakturaen av 25.11.10 pålydende kr 1 087,78 som står ubetalt. Opphørsfakturaen er basert på mottatte målerstander.

Innklagede viser til at de i telefonsamtaler med klager i november 2010 informerte om at hun per november 2010 ikke hadde noe utestående, men at det ville komme en opphørsfaktura som gjaldt frem til 22.11.11 som var opphørsdato og at opphørsfaktura ville lages etter denne dato.

Innklagede opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder gyldigheten av et krav fra innklagede mot kunden.

Nemnda er enig med klager i at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale, men konstaterer at det i denne sak er uenighet om hva som ble avtalt i telefonsamtaler. Nemnda finner ut i fra det som er opplyst og dokumentert, at det foreligger et gyldig krav.

Ut i fra dette finner nemnda ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Oslo, 19. desember 2011

Einar Kaspersen, leder Linn Hogner, Forbrukerrådet Stian Thommesen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Astrid. M. Hilde, Energi Norge

Elklagenemnda sitt vedtak er rådgivende.