Sak: 11-385 Klage vedrørende etterfakturering på grunn av manglende måleravlesning – Nordmøre Energiverk AS

Saken gjaldt etterfakturering på grunn av manglende måleravlesning. Klager reagerte på at innklagede hadde latt det gå 2 ½ år før de informerte om manglende måleravlesninger og hevdet at de aldri hadde fått beskjed om at de skulle lese av strømmåleren selv. Klager avviste etterfakturert krav. Innklagede pekte på at de hadde informert om måleravlesninger ved ordrebekreftelse, gjennom annonser i lokalavis og lokalradio, gjort ringerunder til kunder som ikke hadde levert avlesninger samt at det fremgikk av samtlige fakturaer at klagers forbruk var stipulert. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering på grunn av manglende måleravlesning.

Regelverk

Standard nettleieavtale § 5-2.

Historikk

24.10.08: Klager blir kunde hos innklagede, målerstand 106970 kWh.

24.05.11: Innklagede ringer klager, målerstand 154210 kWh, avlest av klager.

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på 16 070,86 kr.

Partenes anførsler

Klager reagerer på at innklagede har latt det gå 2 ½ år før de informerte om manglende måleravlesninger. Klager hevder at de aldri har fått beskjed fra innklagede om at det ble forventet at de skulle lese av strømmåleren selv. Klager hevder videre at annonsering i lokalavis og lokalradio er utilstrekkelig da stadig flere ikke bruker disse mediene. Klager avviser innklagedes påstand om at det ble gjort forsøk på å oppnå telefonisk kontakt, og peker på at denne påstanden ikke er dokumentert. Klager avviser også påstanden om at de ble sendt informasjon om måleravlesning sammen med ordrebekreftelse.

Innklagede peker på at de har informert om måleravlesninger gjennom annonser i lokalavis og lokalradio i forkant av avlesningsfrist. I tillegg har innklagede to ringerunder per år til kunder som ikke har levert måleravlesning. Disse oppringingsforsøkene har før 2011 kun blitt dokumentert når innklagede har oppnådd kontakten med kunden. Innklagede peker videre på at det har fremgått av samtlige fakturaer at klagers forbruk har vært stipulert og at det ved ordrebekreftelse blir informert om måleravlesning og hvilke løsninger kunden kan velge for å melde inn målestand.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering på grunn av manglende avlesninger.

På bakgrunn av de foreliggende opplysninger legger nemnda til grunn at strømforbruket er korrekt avlest 24.10.08 og 24.05.11. Mellom disse datoer er forbruket stipulert.

I henhold til nettavtalen plikter kunden å lese av måleren i samsvar med de frister som er oppgitt av nettselskapet. Mangler slik måling, har nettselskapet anledning til å fastsette kundens uttak av strøm skjønnsmessig, dog slik at nettselskapet plikter å påse at alle målerpunktene avleses minst en gang i kalenderåret, med mindre dette medfører urimelig kostnad eller ulempe for nettselskapet, jf nettavtalens pkt 5-2.

Det er et relativt stort antall abonnenter som ikke leser av måleren minst en gang i året. Det vil medføre mye arbeid og store kostnader om nettselskapet skulle reise rundt og lese av disse målerne så snart fristen er oversittet. Det må derfor etter nemndas vurdering aksepteres at nettselskapene lar det gå noe lenger tid før avlesning søkes gjennomført av nettselskapets folk. I den mellomliggende fase burde det imidlertid etter nemndas vurdering være relativt enkelt og rimelig å sende ut skriftlig informasjon/advarsel til kunden der det uttrykkelig gjøres oppmerksom på at forbruket blir stipulert skjønnsmessig pga manglende avlesning fra kunden, og at det senere vil måtte bli foretatt en avregning etter faktisk forbruk. Etter nemndas vurdering bør slik informasjon sendes ut i løpet av det første året etter at fristen etter § 5-2 er gått ut. Sen oppfølging vil etter omstendighetene kunne føre til at nettselskapet ikke gis anledning til å etterberegne etterfølgende avvik mellom stipulert og faktisk forbruk.

Innklagende burde i dette tilfellet etter nemndas vurdering i løpet av 2010 informert klager om konsekvensene av manglende avlesning. Etter en konkret vurdering er nemnda imidlertid av den oppfatning at den manglende informasjon i dette tilfellet ikke avskjærer nettselskapet retten til å avregne forbruket per 24. mai 2011. Nemnda viser til at innklagedes passivitet ikke er graverende, og til at det må anses kjent at kunden må lese av strømmåleren med jevne mellomrom. Nemnda viser endelig til at forbruket ikke er bestridt.

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold. Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.

Oslo, 19. desember 2011

Einar Kaspersen, leder Linn Hogner, Forbrukerrådet Stian Thommesen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemnda sitt vedtak er rådgivende.