Sak: 11-479 Klage vedrørende etterfakturert strømforbruk - Klepp Energi AS

Saken gjaldt etterfakturert strømforbruk. Klager avviste etterfakturert krav og mente det var urettmessig. Han hadde betalt alle regninger og tatt det som en selvfølge at alt hadde vært i orden. Klager viste til at alle fakturaer inneholdt en stor logo med "Lyse" samt teksten "Kraftleverandør Lyse". Klepp Energi AS viste til at kraftdelen var falt ut av fakturaen da klager skaffet seg kraftleverandør etter å ha vært på leveringsplikt. Nemnda anbefalte enstemmig at etterfakturert krav burde frafalles.

Saken gjelder etterfakturert strømforbruk.

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 2-2.

Standard Nettleieavtale § 6-5.

Historikk

26.02.10 - 27.04.10 Leveringsplikt

27.04.10 Leverandørbytte

Krav

Klager avviser etterfakturert krav.

Partenes anførsler

Klager finner kravet urettmessig ettersom han har betalt alle regninger som er tilsendt og tatt det som en selvfølge at alt har vært i orden. Klager viser til at alle fakturaer har inneholdt en stor logo med "Lyse" samt teksten "Kraftleverandør Lyse".

Klager viser til at hans forrige bolig var en borettslagsleilighet med gratis varmtvann og minimalt behov for oppvarming. Klager har derfor ikke reagert på at strømregningen har vært lavere enn den de burde vært.

Klager finner det ikke rimelig at han skal belastes for Klepp Energi AS sin svikt i datasystemer.

Klepp Energi AS beklager at de ikke oppdaget at kraftdelen for perioden 27.04.10 – 01.06.11 var falt ut av fakturaen da klager skaffet seg kraftleverandør etter å ha vært på leveringsplikt. Klepp Energi AS har etterfakturert kr 17 765,64 og har tilbudt nedbetalingsordning.

Klepp Energi AS har faktureringsavtale med Lyse Handel AS og fakturerer kraftforbruket for dem.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturert strømforbruk.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

Slik denne saken er opplyst finner nemnda det godtgjort at klager var i aktsom god tro. Nemnda legger vekt på at klager ikke hadde noen erfaring eller historikk på sitt kraftforbruk. Nemnda legger videre vekt på at det fremkom på de fakturaene han mottok at kraftleverandør var Lyse Handel AS og Lyses logo var påført fakturaene. Bransjens representanter finner imidlertid grunn til å bemerke at de er i sterk tvil om klagers gode tro skulle anses for å være aktsom, og fant etter en helhetsvurdering at denne tvilen måtte gå i klagers favør.

Ut i fra dette finner nemnda at etterfakturert krav bør frafalles.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at etterfakturert krav frafalles.

Oslo, 5. mars 2012

Einar Kaspersen, leder Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Christine Ottersen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemnda sitt vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.