Sak: 17-045 Klage vedrørende etterfakturering – Agder Energi Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering. Klager anførte at de har tatt kontakt ved flere anledninger med Agder Energi Nett AS om det lave forbruket. Klager påberopte seg god tro. Klager mente at kravet var urimelig og avviste det etterfakturert kravet. Agder Energi Nett AS påpekte at klager har avlest for få siffer. Agder Energi Nett AS viste til at de har sendt månedlig SMS, samt utstedt tre brev angående måleravlesninger. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering av ikke målt forbruk.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 6-5.

Historikk

04.04.08 – Kundeforhold opprettet. Målerstand 0 kWh.

11.12.09 – Kundeavlesning. Målerstand 8 013 kWh.

12.01.11 – Kundeavlesning. Målerstand 13 600 kWh.

13.02.13 – Kundeavlesning. Målerstand 24 185 kWh.

02.06.16 – Målerbytte. Målerstand 395 909 kWh.

Krav

Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 65 137,48.

Partenes anførsler

Klager avviser etterfakturert krav for perioden 01.07.13 til 01.11.16.

Klager anfører at de ved flere anledninger har kontaktet AEN om det lave strømforbruket. Klager viser til telefonhenvendelser til AEN og sier at de har opplyst at de kun bruker vannbåren varme som oppvarming i hele huset og fått tilbakemelding fra AEN gjentatte ganger at det er oppvarming som trekker strøm og at strømforbruket ser riktig ut.

Klager påberoper seg god tro. Klager sier at de kunne ha vært flinkere til å avlese målerstand, men da fakturaene har vært så like hele veien, så har de tenkt at det er korrekt beløp.

Klager viser til fakturaene etter målerbyttet og hevder at disse viser et lavere forbruk.

Klager mener at kravet er urimelig.

Agder Energi Nett AS (AEN) viser til at det ble avdekket et umålt forbruk ved bytte til AMS-måler den 02.06.16. AEN påpeker at klager har avlest for få siffer. AEN viser til at det er registrert målerstander i henhold til kundes opplysninger, både pr SMS og ved telefonsamtaler.

AEN viser til at det ikke er logget hvorvidt registrerte målerstander har innebefattet diskusjon omkring lavt forbruk. AEN viser til registrert målerstand på den nye AMS-måleren og anfører at den samsvarer med etterfakturering av forbruk på tidligere strømmåler. AEN har derfor ikke sett det som formålstjenlig med kontroll av den demonterte måleren.

AEN viser til at de har sendt månedlige SMS angående avlesninger de siste to årene før målerbyttet der det opplyses om siste registrerte/estimerte målerstander, samt utstedt tre brev om manglende avlesninger. AEN mener at klager dermed har hatt god anledning til å kontrollere at deres strømmåler stemmer med deres estimerte stander.

AEN har etterfakturert for de tre siste årene før målerbytte. Forbruk eldre enn tre år er avskrevet som foreldet. AEN hevder at etterfakturert forbruk er rettmessig og opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder etterfakturering av ikke-målt forbruk.

I henhold til Standard Nettleieavtale §§ 6-3 og 6-5 danner de verdier som avleses av nettselskapets måleutstyr, grunnlaget for beregning av nettleie og energiforbruk i målepunktet og nettselskapet kan kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når avregningsfeilen kan tilskrives nettselskapet kan etterbetaling imidlertid ikke kreves dersom nettkunden var i aktsom god tro.

Feilen har i dette tilfellet oppstått ved at klager ikke har lest av siste siffer. Dette er ingen avregningsfeil som kan tilskrives nettselskapet. Nemnda finner på bakgrunn av de foreliggende opplysninger heller ikke sannsynliggjort at nettselskapet kan lastes for den misforståelse som har oppstått. Klager må etter dette betale for sitt forbruk.

Slik denne saken er opplyst, legger nemnda til grunn at det faktiske forbruket ikke er omstridt.

Strømmen er brukt og i henhold til avtalebestemmelsene skal klager betale for forbruket. Etter nemndas syn har nettselskapet avskrevet det som er foreldet.

Nemnda anbefaler ikke at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Nemnda anbefaler ikke at klager gis medhold.

Oslo, 15. mai 2017

 

Elklagenemndas sammensetning:

Frode Støle, leder

Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet

Gyrid Giæver, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.