Sak: 22-227 Klage vedrørende avtaleinngåelse – NorgesEnergi AS

Saken gjaldt uenighet om avtale i forbindelse med leverandørbytte. Klager anførte at det er umulig som kunde å forstå at selskapet setter oppstartsdato to uker senere enn oppgitt dato, med den følge at hun går glipp av markedsført tilbud om prismatch.  Klager viste til at hun registrerte krav om prismatch etter at hun ble kunde og at dette ikke ble gitt. Klager påpekte at avtalen er inngått da hun aksepterte tilbudet. Klager krevde at hennes strømavtale gis tilbud om prismatch. NorgesEnergi AS anførte at for å gi kundene mulig til å angre sin bestilling i henhold til angrerettloven, må startdato være to til tre uker frem i tid for mulighet til å stanse leverandørbytte i tide. NorgesEnergi AS så at dette var en uheldig situasjon for klager, ettersom hun ønsket å benytte seg av prismatch. NorgesEnergi AS avviste klagers krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

NorgesEnergi AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.   

 

Saken gjelder uenighet om avtaleinngåelse, avtalevilkår og leverandørbytte.   

 

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 1-2.  

 

Historikk:

30.12.21 – Kundeforhold opprettet.  

 

Krav: Klager krever at hennes strømavtale gis tilbud om prismatch.   

 

Partenes anførsler:  

 

Klager reagerer på selskapets håndtering av leverandørbyttet.   

 

Klager opplyser at hun forsøkte å legge til informasjon på bestillingssiden på selskapets nettsider og at feil adresse dukket opp da hun la inn sitt mobilnummer. Hun hevder at dette var årsaken til at hun la inn "annen adresse". Klager påpeker at hun ikke har lagt inn flytting, men at hun måtte korrigere adressen da det dukket opp feil i selskapets systemer.   

 

Klager anfører at det er umulig som kunde å forstå at selskapet setter oppstartsdato to uker senere enn oppgitt dato og at hun dermed går glipp av markedsført tilbud om prismatch.   

 

Klager hevder at det kun er NorgesEnergi AS som har rutiner om at oppstartstidspunktet settes langt frem i tid uten å informere kunden. Klager peker på at det blir utstedt velkomstepost og tilgang til "Min side" uten at det ble oppgitt oppstartdato. Klager stiller spørsmål ved hvordan hun skulle forstått at hun måtte ta kontakt med selskapet etter bestilling for å frasi seg angrerett for å få oppstart tidligere. Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.   

 

Klager viser til at hun registrerte krav om prismatch etter at hun ble kunde og at dette ikke ble gitt. Klager hevder at avtalen er inngått etter at hun aksepterte tilbudet. Klager krever at hennes strømavtale gis tilbud om prismatch.

 

NorgesEnergi AS viser til at klager bestilte strømleveranse via selskapets nettsider, hvor klager noterte inn ønsket startdato for leveransen. Ved bestilling via selskapets nettsider gjøres det søk mot Elhub for å verifisere om kunden hadde en aktiv nettleieavtale på anlegget. Da klager huket av på "annen adresse" og oppførte ønsket startdato, har dette satt bestilling i en automatisk startprosess som håndterer flytting. Ved søk mot Elhub ble det identifisert at klager er registrert på oppgitt adresse og målernummer med aktiv nettleieavtale og oppstartsprosessen ble endret fra "flytting" til "leverandørbytte". Grunnet kundens angrefrist på 14 dager, vil startdato være en annen bestillingsdato.

 

NorgesEnergi AS anfører at for å gi kundene mulighet til å angre sin bestilling i henhold til angrerettloven, må startdato være to til tre uker frem i tid. Dette for å ha mulighet til å stanse leverandørbytte i tide.   

 

NorgesEnergi AS ser at dette er en uheldig situasjon for klager, ettersom forutsetningen for avtaleinngåelsen var at hun ønsket å benytte seg av prismatch.

 

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder tvist om avtalevilkår.

 

Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at klager bestilte en strømavtale kombinert med tilbud om prismatch hos innklagede den 30.12.21. Samme dag mottok klager ordrebekreftelse. Videre legger nemnda til grunn at strømleveransen var aktiv fra 15.01.22. Nemnda bemerker at NorgesEnergi AS – på lik linje med mange andre krafttilbydere – utsetter oppstart av strømleveransen til etter utløpet av den ordinære angrefristen, jf. angrerettloven § 19 forutsetningsvis. Nemnda finner det likevel uheldig at oppstartsdato ikke var angitt i bestillingsbekreftelsen og andre avtaledokumenter i denne saken.

 

Klager krever prismatch mot en strømavtale hos Agva Kraft AS. NorgesEnergi AS anfører at klager ikke har krav på prismatch mot strømavtalen hos Agva Kraft AS da strømleveransen ikke var aktiv på det tidspunktet da klager krevde prismatch. 

 

Vilkårene for utøvelse av prismatch er dårlig belyst i saken. Nemnda er under noe tvil av den oppfatning at det kun er kunder med aktiv, påbegynt strømleveranse som kan benytte seg av tilbudet om prismatch. Nemnda viser til at kunden i angrerettperioden før oppstart av strømavtalen er tilstrekkelig beskyttet gjennom angreretten, idet kunden i denne perioden fritt kan gå fra den inngåtte avtalen i tilfeller der kunden kommer over gunstigere produkter. Nemnda legger derfor til grunn at det er en forutsetning om et aktivt strømabonnement som først er oppfylt ved oppstart av kraftleveransen.

 

Partene synes å være enige om at muligheten til å benytte prismatch mot vilkårene som ble tilbudt av Agva Kraft AS, falt bort som følge av den utsatte oppstarten. Bakgrunnen for at denne muligheten gikk tapt er ikke belyst nærmere for nemnda. Når dette er omforent mellom partene, er det nemndas syn at klager derfor ikke kan benytte tilbudet om prismatch overfor innklagede med utgangspunkt i vilkårene hos Agva Kraft AS.  

 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

VEDTAK 

 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 24. oktober 2022 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.