Saken gjelder uenighet vedrørende avsluttet kundeforhold og bruddgebyr.
Regelverk
Standard Kraftleveringsavtale §1-4, Vilkår for levering av strøm fra Telinet Energi AS
Historikk
25.01.11 Kunde sender klage til innklagede. Innklagede tilbakeviser klagen.
23.02.11 Klager mottar inkassovarsel
Krav
Klager ønsker ikke å betale bruddgebyret pålydende 900 kr.
Klager hevder å ha avsluttet kundeforholdet etter 8 dager. Klager peker på Angrerettloven §20 og hevder å være innenfor angrefristen. Hun mener derfor at hun ikke skal ilegges bruddgebyr. Klager har sagt seg villig til å betale strømforbruket for disse 8 dagene, noe hun også har gjort.
Innklagede viser til sine avtalevilkår hvor det er presisert at det er ett års bindingstid. De har overført fakturaen til sitt inkassobyrå og har lagt saken i bero.
Nemnda ser slik på saken
Telinet har akseptert nemndsavtalen mellom EBL (Energi Norge) og Forbrukerrådet om elklagenemnd. I erklæring om deltagelse i nemnda forplikter Telinet seg til å lojalt følge opp avtalen.
Telinet har i sine kontraktsvilkår med kundene vist til Standard Kraftleveringsavtale når det gjelder forhold som ikke er regulert i Telinets egne særvilkår. I Standard Kraftleveringsavtale
§ 1-2, 2. ledd, heter det:
"Dersom særskilt avtalte vilkår mellom partene fraviker fra noen av bestemmelsene i standard kraftleveringsavtale, legges de særskilt avtalte vilkår til grunn for forståelsen av avtalen. Kraftleverandøren plikter å gjøre kunden oppmerksom på eventuelle bestemmelser i standardavtalen som fravikes, og hva det innebærer for kunden".
I de avtaler nemnda har hatt adgang til, har Telinet ikke redegjort for fravikende bestemmelser og hva dette innebærer for kunden.
Saken gjelder avsluttet kundeforhold og bruddgebyr.
Nemnda merker seg at innklagede ikke har kommentert klagers anførsler og legger derfor klagers opplysninger om at han sa opp innen 14 dagers angrefrist til grunn. Nemnda anbefaler at bruddgebyret på kr 900,- frafalles.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Nemnda anbefaler at bruddgebyret på kr 900,- frafalles.
Oslo, 20. juni 2011
Einar Kaspersen, leder Christine Otterstad, Forbrukerrådet Marius R. Johnsen, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.